Motor

Salget tar av

Ekstrem interesse for Opel Ampera-e

Opel-importøren avslører salgstallene for den nye elbilen Ampera-e. Og de er svært høye

Artikkel av: Øystein Byberg
14. februar 2017 - 10:27

Interessen for nye Opel Ampera-e har vært svært stor, helt fra før bilen debuterte på Paris-utstillingen i oktober 2016. 

Allerede fire måneder før de første kundene vil få overlevert sin nye elektriske bil, har norske Opel-forhandlere solgt Opel Ampera-e for 1,2 milliarder kroner – tilsvarende et antall på mer enn 3.700 biler.

For å sette tallet i perspektiv ble det i fjor samlet registrert 3.708 nye Opel personbiler i Norge, viser OFV-tall.

- Det vi opplever til fulle er at norske bilkjøpere velger en ny måte å kjøpe bil på. Det er solgt biler på Twitter, LinkedIn, Facebook og ikke minst på vår bestillingsside bestillampera-e.no. Dette viser også den tillit som folk har til Opel og våre forhandlere. Salgstakten tilsier et salg på nær 10.000 biler på årsbasis, bekrefter administrerende direktør Bernt G. Jessen i Opel Norge i en melding.

Norge er det første landet i Europa som lanserer bilen, og selv om den store interessen i Norge ikke kom overraskende, kan han ikke love at alle kundene får bilen sin så tidlig som de skulle ønske seg.

Produksjonen av Opel Ampera-e har akkurat startet opp på Orion-fabrikken utenfor Detroit. Som for alle nye modeller, vil produksjonstakten økes gradvis utover året også for å forberede lansering i flere land. 

- Vi jobber kontinuerlig med å få flere biler til Norge, og produksjonen planlegges i detalj måned for måned og uke for uke, men slik det ser ut nå vil 2018 bli det store leveringsåret sier Jessen.

En rekkevidde på 520 kilometer etter NEDC-syklusen er imponerende, og over 100 kilometer lenger enn nærmeste konkurrent. Opel Ampera-e imponerer også med sin beregnede rekkevidde basert på den kommende standarden, WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), der rekkevidden anslås til 380 kilometer.