Motor

Elbil-flopp blir «ny»

Elbilen fra Ford har hatt noen «problemer». Nå er flere av dem løst i den oppgraderte utgaven.

Her fyller du på strøm på elektrisk Ford Focus. Den blå fargen viser hvor mye strøm som er igjen på batteriene.

Her fyller du på strøm på elektrisk Ford Focus. Den blå fargen viser hvor mye strøm som er igjen på batteriene.

Artikkel av: Øystein Byberg
7. februar 2017 - 12:04

Nordmenn elsker elbiler, men Fords elektriske variant av Focus har solgt elendig. Rekkevidden har vært beskjeden, den har manglet mulighet for hurtiglading og batteriene har tatt opp store deler av bagasjerommet, men i løpet av våren kommer en kraftig oppgradert versjon av Ford Focus Electric. 

Den nye versjonen har økt rekkevidden fra inntil 162 til inntil 225 km. I tillegg tilbyr den nå også hurtiglading, som gjør at batteriet kan lades til 80 prosent på 30 minutter.

- Med denne kombinasjonen av pris, rekkevidde, rask lading, kraftig motor, mye standardutstyr og gode kjøreegenskaper er vi sikre på at dette er en elbil som vil passe mange, sier markedsdirektør hos Ford Motor Norge, Geir Haugaard, i en melding.

Prisen er 233.000 kroner.

Batteristørrelsen i nye Focus Electric har økt til 33.5 kWt. Den elektriske motoren har en effekt på 145 HK, og Focus Electric har tatt vare på alle de gode kjøreegenskapene som Ford er kjent for.

- Focus har i mange år vært en av verdens mest populære biler, så det er helt naturlig for oss at den også skal konkurrere om kundene som er på utkikk etter et rimeligere helelektrisk alternativ. En rekkevidde på 225 km samt mulighet for hurtiglading, vil dekke behovet for veldig mange, sier Haugaard.

Produksjonen av nye Focus Electric starter i løpet av februar og de første bilene vil være i Norge i løpet av april.

Foto: Ford