Motor

Ferrari er verdens sterkeste bilmerke

Ny internasjonal bransjestudie viser at den italienske sportsbil-produsenten er verdens mektigste.

Ferrari FXX K. Foto: Ferrari

Ferrari FXX K. Foto: Ferrari

Artikkel av: John Inge Seljehaug
17. februar 2017 - 16:15

Det kommer frem i Brand Finance sin siste rapport fredag, som hvert år verdsetter tusenvis av verdens største selskaper.

Den italienske bilgiganten har i løpet av det foregående året forbedret seg med tre poeng. Ved utgangen av 2016 har bilprodusenten en poengscore på 92, som fører til en oppgradering av merket til den maksimale scoren AAA+. Porsche som er verdens nest mektigste har til sammenligning en bransjescore på 86 poeng, som holder til en AAA-rating. 

- Det faktum at Ferrari har «boostet» inntektene uten at det går på bekostning av merkevarens styrke indikerer at selskapet nå har funnet den perfekte formelen for å maksimere aksjonærenes verdier på en bærekraftig måte, sier David Haigh i Brand Finance.

De ulike bilmerkene blir rangert på bakgrunn av flere faktorer, som er markedsinvestering, gjenkjennelse, lojalitet, arbeidstilfredshet og bedriftens omdømme. Faktorene blir i sin tur aggregert sammen til en samlescore, hvor den høyeste ratingen man kan oppnå er Ferraris AAA+.

Ferrari øker produksjonskapasiteten

Dette er bemerkelsesverdig siden Ferrari de siste par årene stadig har gått mot en mer kommersiell tilnærming for å øke inntektene. Tidligere styreleder Luca di Montezzemolo håndhevet en streng produksjonskapasitet på 7000 biler for å sørge for at Ferrari var assosiert med å være eksklusivt og bygge merkevaren på den måten.

Denne tilnærmingen gikk Sergio Marchionne bort fra da han tok kommandoen i 2016. Forrige års produksjon ble økt til 9000 biler, som tilsvarer en produksjonsøkning på 29 prosent. Dette har ført til at bilmerket Ferrari har økt med 40 prosent, og er verdsatt til 6,15 milliarder dollar, som tilsvarer rundt 51,19 milliarder kroner.

Toyota er fortsatt verdens mest verdifulle bilmerke. I 2016 økte de verdiene med syv prosent  til 46,3 milliarder, tilsvarende 385 milliarder kroner.