An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Motor

NHH: Engangsavgiften gir renere bilpark

Etter endringen av engangsavgiften i 2007, har CO2-intensiteten på nybilsalget i Norge sunket kraftig. 

Artikkel av: Øystein Byberg
17. februar 2017 - 10.30

Norge har gjennom engangsavgiften gått kraftig til verks for å få CO2-slanke biler. Det har resultert i en betydelig renere nybilflåte, viser forskning fra NHH 

Etter innføringen av engangsavgiften i 2007, har CO2-intensiteten på nybilsalget i Norge sunket kraftig. Mens snittet i 2006 var 178 gram CO2 per kilometer, var tallet i 2011 redusert til 134 gram.

Omtrent 80 prosent av denne nedgangen skyldes innføringen av engangsavgiften, viser NHH-data.

Satsene i engangsavgiften øker trinnvis med CO2-intensiteten. Det innebærer at den fungeerr som en subsidie dersom bilen har en CO2-intensitet lavere enn 95 gCO2/km, og som en avgift dersom utslippene overstiger dette nivået.

– Engangsavgiften er i Norge en stor skatt på nybilsalget, ment for å skvise CO2-intensiteten i biler, sier professor i miljøøkonomi ved NHH, Gunnar Eskeland. Sammen med PhD-stipendiat Shiyu Yan står han bak studien.

I studien har forskerne også delt inn biler i segmenter ut ifra størrelse og bruksområde. Når du kjøper en ny bil, kan nemlig reduksjon av CO2-intensiteten foregå på to måter.

Enten ved at du kjøper bil fra et segment med mindre og lettere biler, eller ved å kjøpe renere bil innenfor samme segment.

Les hele artikkelen hos NHH

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.