Motor

NHH: Engangsavgiften gir renere bilpark

Etter endringen av engangsavgiften i 2007, har CO2-intensiteten på nybilsalget i Norge sunket kraftig. 

Artikkel av: Øystein Byberg
17. februar 2017 - 10:30

Norge har gjennom engangsavgiften gått kraftig til verks for å få CO2-slanke biler. Det har resultert i en betydelig renere nybilflåte, viser forskning fra NHH 

Etter innføringen av engangsavgiften i 2007, har CO2-intensiteten på nybilsalget i Norge sunket kraftig. Mens snittet i 2006 var 178 gram CO2 per kilometer, var tallet i 2011 redusert til 134 gram.

Omtrent 80 prosent av denne nedgangen skyldes innføringen av engangsavgiften, viser NHH-data.

Satsene i engangsavgiften øker trinnvis med CO2-intensiteten. Det innebærer at den fungeerr som en subsidie dersom bilen har en CO2-intensitet lavere enn 95 gCO2/km, og som en avgift dersom utslippene overstiger dette nivået.

– Engangsavgiften er i Norge en stor skatt på nybilsalget, ment for å skvise CO2-intensiteten i biler, sier professor i miljøøkonomi ved NHH, Gunnar Eskeland. Sammen med PhD-stipendiat Shiyu Yan står han bak studien.

I studien har forskerne også delt inn biler i segmenter ut ifra størrelse og bruksområde. Når du kjøper en ny bil, kan nemlig reduksjon av CO2-intensiteten foregå på to måter.

Enten ved at du kjøper bil fra et segment med mindre og lettere biler, eller ved å kjøpe renere bil innenfor samme segment.

Les hele artikkelen hos NHH