Motor

Prøvekjørt

Mercedes GLC 350e Coupé - lekker og nesten avgiftsfri

Mercedes GLC 350e Coupé er ikke bilen som passer for alle.

Artikkel av: Øystein Byberg
17. november 2017 - 13:33

Mercedes-Benz er et av vinnermerkene i Norge. Så langt i år (per 12. november) er det registrert 9.181 ny Mercedes personbiler i Norge, opp 17 prosent i fra i fjor. Det er salget av ladbare hybrider som tar av, med en vekst på 138 prosent til 3.944 biler. Det betyr at 43 prosent av de registrerte Mercedesene er ladbare hybrider. Dessuten er 1.439 elbiler (15,7 prosent).

Det finnes etter hvert et utall ladbare hybrid-alternativer fra Mercedes. SUV-en GLC har vært storselgeren, sammen med C-klasse.

Vi har tatt et nærmere titt på det spennende alternativ; GLC Coupé, som teknisk sett er lik den vanlige GLC-en.  Den store forskjellen er design. GLC Coupé er mer «flashy»; en bil flere legger merke til.

GLC Coupé ser kulere ut enn en GLC, men er hakket mindre praktisk. Det bringer oss over på et av de største ankepunktene mot begge modellene, bagasjerommet. Der er det dårlig med plass. Faktisk er kapasiteten i GLC Coupé på bare 336 liter, mot 395 liter for GLC. Til sammenligning kan en helt vanlig VW Golf skilte med 380 liter.  Batteriene tar mye plass. Dermed forsvinner 164 liter i forhold til en diesel- eller bensinvariant. Man lærer seg i det minste å pakke lett.

Det andre ankepunktet er elektrisk rekkevidde og forbruk. Vi kjørte GLC Coupé tur/retur Oslo-Telemark. Med fulladet batteri fikk vi oppgitt en elektrisk rekkevidde på 32 km. Etter 122 km på veien viste kjørecomputeren at 28 km var kjørt elektrisk. Likevel havnet snittforbruket på 0,78 liter på mila. Hjem igjen, over en strekning på 176 km, med tomt batteri fra start, lå forbruket på 0,94 liter på mila, bare marginalt mindre enn det vi oppnådde i den ladbare Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid med 680 hk.

For øvrig viste kjørecomputeren et langtidsforbruk på 0,92 liter på mila etter 3.600 km. Av disse hadde 953 vært kjørt elektrisk.

Med en bensintank på bare 50 liter blir det en del besøk på bensinstasjonen dersom du kjører lengre turer.

Sterke motorer klarer å kamuflere en del av ekstravekten du må drasse på. Samlet effekt er på 320 hk, mens dreiemomentet er på relativt heftige 560 Nm, men forvent ingen sportsbil. Kompakt-SUV-en veier nemlig nesten to tonn. GLC Coupé skal klare 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Den føles ikke så rask, men det går unna, for all del.

Bensinmotoren ekvipasjen er utstyrt med er i seg selv på 211 hk, mens elmotoren er på 116 hk.

4MATIC firehjulstrekk borger for at dette er en flott vinterbil i Norge. Vi har også en forkjærlighet for Mercedes’ girkasser, som girer kjapt nok og er silkemyke ved girskift. Automatkassen i plug-in varianten er på syv trinn, mens bensin- og dieselutgavene av samme bil er tilgodesett med to ekstra trinn, uten at vi savnet disse.

For mer om kjøreopplevelsen anbefaler vi å lese vår test av GLC 350e, som gir samme følelse.

Selve kupeen er rommelig, med god plass både på første og andre rad.  Dessuten er premium-følelsen der for fullt. Mercedes er flinke på det feltet. Den påkostede pressebilen gir alle de riktige følelsene. Noen kan nok styre seg for den påklistrede skjermen i midten av dashbordet, men funksjonelt er det.

Grunnen til at man kjøper GLC Coupé er naturligvis prisen, som STARTER på 598.400 kroner. Registreringsavgiftene står for bare rundt 35.000 kroner av dette beløpet, takket være høyst teoretiske forbruks- og utslippsdata.

Besparelsen i forhold til 250 4MATIC med bare 211 hk er på 110.000 kroner, så de andre GLC-utgavene blir for spesielt interesserte. (Men vurdér råspreke AMG GLC 43 Coupé)

Vår svært velutstyrte testbil hadde en prislapp på rett under 900.000 kroner. Er du på jakt etter en kompakt premium-SUV med ledning må du faktisk regne med å betale nærmere millionen for en godt utstyrt modell.

Det beste med GLC Coupé, slik vi ser det, er den kule fremtoningen, premiumfølelsen og at du nærmest slipper unna avgifter. Men den elektriske rekkevidden er en vits og bagasjerommet er nesten like latterlig.