Motor

Prøvekjørt

Audi A8 L - det ultimate luksusflaket

Helt nye Audi A8 har akkurat ankommet Norge. Vi har allerede kjørt det store flaggskipet og blitt mektig imponert.

Artikkel av: Øystein Byberg
23. november 2017 - 13.47

En bil er ikke bare en bil. Det innser man fort når man kjører toppmodellen til en av de tyske premiumbil-produsentene. Når tyske ingeniører og designere blir utfordret til å gjøre sitt absolutt beste, vet man at det blir «Sehr gut». Vi merker det hver gang, enten det står Mercedes, BMW eller Audi på bilen.

Nye Audi A8 er ingen revolusjon designmessig. Den er akkurat som forventet. Lekker! Det flikkes og moderniseres slik at eierne av den utgående modellen får ønske om å bytte ut bilen sin. Den markante signaturgrillen er på plass. Lyktene er helt nye. Nå er hele bakluken dekket av LED-lys, som nærmest hilser deg når du låser opp bilen. Harry eller tøft, det vil vi ikke ta stilling til.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vår testbilen var en A8 L, som betyr en lengde på ikke mindre enn 5,30 meter. Når den i tillegg var svart, lukter det «bli kjørt»-bil lang vei. Vi hørte Uber Black-referansen i løpet av vår testperiode, selv om nok disse sjåførene har en forkjærlighet for biler med stjerne i fronten.  

Man har det fantastisk bra uansett hvor man sitter i en A8. VIP-ene i baksetet kan glede seg over herlig komfort og enorm benplass. Spørsmålet er om man trenger de 13 cm ekstra cm som den lange versjonen gir. Den kortere varianten ser kanskje litt mer «snerten» ut, i mangel på et bedre ord som beskriver en bil på «bare» 5,17 meter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kupeen er lekker, med nydelige kombinasjoner av skinn, alcantara, tre, metall og glass. Luksusfølelsen er påtrengende.

Dashbordet er helt nytt og viser hvilken vei Audi vil gå i kommende modeller. Vi så noe lignende i den elektriske konseptbilen Elaine, som er ventet på veien i 2019.

Du finner store berøringsskjermer i midtkonsollen med såkalt «haktisk» tilbakemelding, hvor de fleste funksjonene styres. Innstillingsmulighetene synes uendelige. Her kan fikle med radio, navigasjon, oppkobling, alle mulige innstillinger for bilen, klimaanlegg, massasje, solgardiner og ikke minst Drive Select.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Men en Audi hadde ikke vært en Audi om den ikke var god å kjøre. Man kan på sedvanlig Audi-vis setter opp bilen etter dagsform, men vi må innrømme at vi brukte «Comfort» og «Auto»-innstilingene mest i løpet av vår korte testperiode. Da kan telehiv være telehiv. I en Audi hever man seg rett og slett over slikt.

En limousine kjennetegnes av komfort av ypperste klasse. I så måte imponerer A8 stort.

A8 kan leveres med et nyutviklet aktivt understell som skal gi komfort utenom det vanlige.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Takket være et frontkamera oppdager bilen tidlig hull og humper i veien, og justerer understellet for å motvirke støt. Nesten alle vibrasjoner vil bli eliminert takket være denne teknologien. Vi trodde testbilen var utstyrt med dette, da ujevnheter ble eliminert på en imponerende måte. Det var den imidlertid ikke. A8 blir enda mer imponerende med dette systemet på plass.

A8 er og blir Audis ledestjerne når det gjelder automatisert kjøring. Den er teknisk sett svært avansert i dag, men allerede neste år vil Audi gradvis sette i produksjon pilotfunksjoner som for eksempel Audi AI remote parking pilot og Audi AI remote garage pilot og traffic jam pilot.

Den nye Audien vil være på såkalt nivå 3 når det gjelder autonom kjøring, noe som betyr at man i praksis kan slippe rattet og la bilen kjøre avgårde.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Per i dag får A8-kundene to valg når det gjelder motor, begge V6-motorer på tre liter, diesel og bensin med henholdsvis 286 og 340 hk.

Vi kjørte bensinvarianten, som passer perfekt til bilen. Som en VIP-bil verdig går den nærmest lydløst, samtidig som den har et solid kraftoverskudd. 0-100 km/t går unna på 5,7 sekunder mens maksimalt dreiemoment er på 500 Nm. Til sammenligning kan dieselutgaven skilte med 5,9 sekunder og 600 Nm.

Tiptronic-kassen på 8 trinn er også helt tipp topp. Girskiftene går kjapt, men silkemykt.

Og Quattro firehjulstrekk er naturligvis standard. Det passet oss utmerket da vi under testperioden opplevde til dels svært glatte veier. Da ble utforutsette bakkestarter helt udramatiske.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det har skjedd mye på lysfronten de siste årene. LED Matrix-lys, hvor du kan kjøre meg fjernlys uten å blende øvrige trafikanter, begynner å bli vanlig på biler i flere prisklasser.  Lysene i Audien er imidlertid blant de desidert beste vi har opplevd. Du kan nærmest lyse opp en hel dal. Når du møter motgående trafikk eller tar igjen andre biler er systemet lynkjapt med å maskere ut disse for å unngå blending.

A8 går inn i et segment preget av knallhard konkurranse. BMW 7-serie og Mercedes S-klasse er de mest naturlige konkurrentene, men også modeller fra Jaguar, Maserati, Porsche Panamera og kommende Lexus LS skal få brynt seg på A8. Personlige preferanser blir nok viktigst for kundene i dette markedet. Audi har i alle fall gjort sitt for å gjøre valget vanskeligere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

A8 3.0 TDI ligger 10.000 lavere i pris enn 3.0 TFSI. Det vil si at den rimeligste utgaven ligger på fra 1.120.000 kroner. Den lange utgaven koster ligger snaue 40.000 kroner høyere.

Men det baller fort på seg når man plukker godterier.  Pressebilen kommer på 1.820.830 kroner etter at det er lagt til utstyr for den nette sum av 637.630 kroner!

Postene som drar opp er 4-hjulsstyring til 26.000, hengerfeste til 17.000, ventilerte seter med massasje foran og bak til 45.000, utvidet skinnpakke til 32.000, Bang og Olufsen-anlegg til 70.000, bakseteunderholdning til 41.000, headup-display til 18.000, tre ulike assistentpakker til mellom 15.000 og 30.000, elektriske bakseter til 30.000, alcantaratak til 21.000, konturseter til 21.000, Matrix LED-lys til 21.000, digital-TV til 20.000 og felger til 49.000 kroner. Pust ut.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Du trenger ikke kjøpe utstyr for over 600.000 kroner for å få en fin bil, men en A8 er ikke modellen for deg som er gjerrig.

Vil du spare slant venter du på den ladbare varianten.

- Det er inntil videre ikke bekreftet når den kommer som ladbar hybrid, men det er helt riktig at den kommer også med denne drivlinjen, sier informasjonssjef Øyvind Rognlien Skovli hos den norske importøren til Hegnar.no.

Med A8 hever Audi seg til et nytt nivå. «Forspranget ligger i teknikken», sier Audi. Det stemmer for fullt.  A8 er helt i front når det gjelder sikkerhetsutstyr og muligheter for autonom kjøring. Når innpakningen er svært elegant og kupeen oser av luksus, så har Audi gjort alt det de kan for å lage den ultimate luksusbilen. Vi gleder oss til fortsettelsen!