Motor

Citroën C4 Cactus skal oppleves som et flyvende teppe

Citroën C4 Cactus. Foto: Citroën

Citroën C4 Cactus. Foto: Citroën

Artikkel av: Øystein Byberg
10. november 2017 - 14.39

Etter lanseringen av nye C3 i 2016 og SUV-offensiven med C3 Aircross og C5 Aircross tidligere i år, fortsetter Citroën nå sin produktoffensiv med C4 Cactus. Den nye modellen kombinerer ifølge en melding den unike personligheten fra den tidligere C4 Cactus med den klasseledende komforten kundene kjenner fra C4. I tillegg kan den nye modellen leveres med inntil 12 førerassistentsystemer, tilkoblingsløsninger, moderne motorer og et eksklusivt design.

Til tross for en rekke nye designdetaljer har nye C4 Cactus flere elementer som umiddelbart identifiserer merketilhørigheten. Det populære Airbump-panelet på dørene er på plass, og det samme er det flytende taket og den heltrukne vinduslinjen. Med 31 ulike muligheter for personalisering, inkludert ni eksteriørfarger og fire fargepakker, har kundene mulighet til å skape en bil som passer egen smak, heter det. 

Ved å ta i bruk alle komponentene i Citroëns Advanced Comfort-program løfter nye C4 Cactus standarden for komfort i kompaktklassen betraktelig, hevder bilprodusenten. Citroën har lange tradisjoner når det kommer til understellskomfort og innovative løsninger, og C4 Cactus er siste eksempel på nettopp dette. Ved hjelp av understellet med den helt nye Progressive Hydraulic Cushions-teknologien filtrerer C4 Cactus effektivt vekk ujevnheter i veien og gir passasjerene følelsen av å sitte på et flygende teppe. Bilen blir også den første i verden som leveres med de nye Advanced Comfort-setene med økt sittekomfort. Kombinert med vesentlig forbedret støydemping sørger disse nyhetene for å gjøre C4 Cactus klasseledende på komfort.

Bilen kan leveres med tre ulike bensinmotorer og én dieselmotor på 100 hestekrefter ved lansering. Høsten 2018 vil den være tilgjengelig med to dieselmotorer. Alle bensinmotorene er tresylindrede PureTech-motorer. Innstegsmodellen yter 82 hestekrefter i kombinasjon med manuell girkasse, mens de to andre bensinmotorene har turbo og yter 110 eller 130 hestekrefter. Modellen med 110 hestekrefter kan leveres med femtrinns manuell girkasse eller en EAT6 automatgirkasse. PureTech 130-motoren leveres i kombinasjon med en sekstrinns manuell girkasse. 

Citroën C4 Cactus. Foto: Citroën