Motor

Prøvekjørt

Mercedes X-klasse – den nye stjernen

X-klasse fyller et dypt hull i modellutvalget til Mercedes-Benz.

Artikkel av: Øystein Byberg
7. november 2017 - 10.52

Mercedes-Benz dekker alle behov, både på person- og varebilmarkedet. Det har i praksis bare vært ett hull i modellutvalget; en pickup. Nå er X-klasse endelig på norske veier. Vi kjørte den første premium pickup-en på fjelltur og ble overbevist om at tyskerne har noe å fare med.

X-klasse ser i grunnen ut som pickup-er flest. Formen er det vanskelig å gjøre noe med, men Mercedes har gjort sitt for å løfte inntrykket, ikke minst i toppmodellen vi kjørte. Fronten minner umiskjennelig om noe fra Mercedes’ SUV-portefølje. Litt krom her og der løfter utseende.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Når du setter deg inn i bilen får du umiddelbart Mercedes-følelsen, til tross for hardplasten du også finner i konkurrentene. Men det ser forseggjort og relativt delikat ut. Ratt og instrumenter er hentet rett fra Mercedes’ delelager.  Setene i kunstskinn er en premium-bil verdig.

Utgangspunktet er nemlig et samarbeid mellom Nissan og Mercedes. Det betyr blant annet at motoren er fra Nissans samarbeidspartner Renault. Rammen er også hentet fra Navara, men modifisert av Mercedes med blant annet 70 mm større sporvidde, lavere tyngdepunkt og utvidet karosseri. Dessuten er spriralfjærene tilpasset Mercedes’ krav.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

3,5 hengervekt er gjerne et absolutt krav fra pickup-kundene. Det takler X-klasse.

Under pressearrangementet i fjelltraktene rundt Hemsedal fikk vi kjørt det som trolig blir volummodellen, det vil si X 250 d med Renaults 2,3 liters dieselmotor på 190 hk, 7 trinns automat og 450 Nm dreiemoment. Samme motor leveres også med 163 hk (X 220 d), men bare i kombinasjon med manuelt gir. Dermed blir dette en variant for spesielt interesserte.

Først i midten av 2018 kommer råskinnet X 350 d med Daimlers egen tre-liter på 258 hk og permanent 4x4, samt et dreiemoment på inntil 550 Nm. Det blir den ultimate anleggslederbilen!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det tas bare inn 4MATIC-utgaver til Norge, men modellene med de minste motorene har i utgangspunktet drift på bakhjulene, men hvor man kan sjalte inn 4x4 ved behov.

X-klasse leveres med tre utstyrsnivåer; Pure, Progressive og Power.  Førstnevnte blir en røff anleggsbil uten tepper og med halogenlykter. Importøren tror de fleste norske kundene vil velge den mest påkostede bilen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi kjørte nye X-klasse både i terrenget og på landeveien. Begge steder overbeviste bilen. Støynivået inne i kupeen er i toppklasse.  Man forventer gjerne mer kakling fra motoren enn det vi opplevde.  I det hele tatt virker Mercedes-en godt isolert.

På glatte fjellveier på piggfrie vinterdekk oppførte bilen seg eksemplarisk. En bakkeklaring på inntil 22 cm sørger for at kjøring utenfor allfarvei føles som det mest naturlige for bilen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi kjørte blant annet gjennom det som minnet om en liten elv. Da er det greit å vite på forhånd at vadedybden er på inntil 60 cm.

Mercedes X-klasse går naturligvis inn i toppsjiktet blant pick-upene. Startprisen for Pure-utgaven er 415.000 kroner, Progressive starter på 476.000 kroner, mens toppspekkede Power koster fra 509.000 kroner.  Prisene er eks. merverdiavgift, frakt og levering, men inkludert engangsavgift.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Som personnbil blir prisen naturligvis en helt annen, fra 830.000 til 983.000 kroner inkludert merverdiavgift. Den stive prisen til tross regner importøren også med å selge noen X-klasse med baksete.

Selve lanseringen her hjemme skjer 23. november. Importøren regner med å kunne levere ut en del biler allerede før jul i år.

Noe salgsmål får vi ikke, men ambisjonen er å ligge i den øvre halvdelen av markedet, som i dag har VW Amarok og Toyota Hilux som bestselgere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi kan konkludere med at Mercedes med X-klasse kommer sent, men godt. Mercedes har allerede mange varebilkunder, som garantert også vil utvide porteføljen med pickuper når muligheten nå byr seg.

Med X-klasse har Mercedes hevet listen for hvordan en pickup kan være.