Motor

Porsche Panamera Sport Turismo kan bli årets «må ha»-bil!

Porsches «stasjonsvogn» seiler opp som en av årets råeste bilnyheter.

Artikkel av: Øystein Byberg
20. november 2017 - 14.22

Porsche overrasket «alle» da de viste frem sin konseptbil Panamera Sport Turismo Shooting Brake (se bilde nederst i saken) på bilutstillingen i Paris for fem år siden. «Den bilen vil vi ha», var budskapet fra de som så bilen. Ikke minst viste nordmenn stor interesse for «stasjonsvognen» fra Porsche.

Porsche tok tydeligvis tilbakemeldingene alvorlig, for nå er bilen på veien. Vi har kjørt Panamera Turbo Sport Turismo og kan slå fast at dette veldig fort kan bli årets «må ha»-bil blant bemidlede.

Den har rett og slett alt! Ytelsene er en supersportsbil verdig. Bagasjeplassen er stor. Fremkommeligheten er utmerket. Luksusfølelsen er påtrengende. Og viktigst av alt; den kjører fantastisk!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi synes siste generasjon Panamera ser utrolig bra ut. Utseende er betydelig mer harmonisk enn det første generasjon representerte. Vi har imidlertid litt blandede følelser når det gjelder utseende på Sport Turismo. Er den pen? Formen gjør i det minste bilen mer praktisk.

Ingen skal kunne påstå at nykommeren ser anonym ut. De utvendige målene er som på Panamera. Det vil si en ruvende bil på 5,05 meter og en bredde på 1,94 meter. Ingen smågutt, med andre ord.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ytelsene er slik vi kjenner dem fra eksisterende Panamera Turbo. Det vil si at bilen er utstyrt med en fire liters V8-er med to turboer som yter hyggelige 550 hk. 0-100 km/t går unna på 3,8 sekunder, mens toppfarten er på ikke mindre enn 304 km/t. Kombinert med et maksimalt dreiemoment på 770 Nm gir dette en herlig pakke.

Kraftreservene er fenomenale. Akselerasjonsfelt og forbikjøringer blir særdeles morsomme øvelser når kraftverket under panseret får opp dampen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Panamera gir oss visse «Dr Jekyll og Mr Hyde»-fornemmelser. Det lille hjulet på rattet, som vi først så i 911, hvor du ved et lite knepp endrer oppsettet fra Normal til Sport, og videre til Sport +, endrer karakteren og ikke minst lydnivået.

I Normal er bilen snill som et lam. Du hører naturligvis litt brumming fra V8-en, ikke minst når du fyrer den opp, men lydnivået er behersket. Det samme er gassresponsen og girskiftene. Du kjenner kreftene, men du blir ikke slått i bakken.

I Sport utfolder sportseksosanlegget seg med herlige poff og smell. Basslyden blir mer dominerende. Berusende. Bilen blir hissigere på turtallet og viser med ett at dette ikke bare er en familiebil, men en fullblods supersportsbil.

I Sport + økes turtallet enda mer. Bilen blir voldsomt på hugget. Bøllen trer frem, både den under panseret og den bak rattet. Det er bare hjelmen og racerbanen som mangler.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Etter å ha kjørt bilen en langhelg vil vi trekke frem allsidigheten bilen står for. I det normale oppsettet kan både sjåfør og passasjerer slappe av. Man har som regel medtrafikanter og fotgjengere å ta hensyn til. Da kan man daffe i kø i en av verdens beste biler. Men «Sport»-innstillingen må brukes jevnlig. Det ble rutinen å dra hjulet et knepp til høyre i hver tunnel, for å høre på brummingen. For å vise at noen setter pris på lyd og bråk i et land hvor elbilene har tatt fullstendig av.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Panamera Sport Turismo fungerer utmerket som familiebil, helst med maksimalt to stykker i baksetet. Bagasjerommet er større enn vi hadde ventet og en «stasjonsvogn» verdig. Her laster du lett inn 520 liter, som er 25 liter mer enn det en vanlig Panamera rommer (og 115 liter mer enn ladbare Panamera-en). Da har vi noe som sjeldent som en supersportsbil som er praktisk.

Vi vil tippe at noen Porsche-kunder vil velge bort Cayenne til fordel for Panamera Sport Turismo og dermed ha muligheten til å sitte lavt. Det må være noen som foretrekker det?

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Et alternativ er naturligvis Mercedes-AMG E63 S stasjonsvogn, den ultimate blandingen av taxi og racerbil, som har prestasjoner på nivå med Panamera-en, men som føles mer bøllete.

Enn så lenge er Turbo-utgaven den råeste Sport Turismoen du kan kjøpe, men vi håper det kommer en Turbo S E-Hybrid, som vi elsket da vi kjørte den på langtur i vanlig Panamera-innpakning nylig.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I Norge blir nok 4 E-Hybrid Sport Turismo storselgeren. Den koster nesten 900.000 kroner mindre enn Turbo, men har likevel 462 hk, noe som burde være nok for svært mange. Det vil dermed si en startpris på 1,2 vs 2,1 millioner kroner. Vår svært velutstyrte testbil kostet nærmere 2,7 millioner kroner.

I likhet med den vanlige Panameraen leverer Sport Turismo ytelser på supersportsbilnivå, Grand Tourer-kvaliteter av høyeste klasse og «godfølelse» over hele linjen. Det er «årets statussymbol».

(Du finner flere bilder under faktarammen)

Slik så konseptbilen Porsche Panamera Shooting Brake ut da den ble avduket i Paris i 2012. Foto: Hegnar.no

Slik så konseptbilen Porsche Panamera Shooting Brake ut da den ble avduket i Paris i 2012. Foto: Hegnar.no