Motor

Roadtrip med 680 hk

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid overrasket stort på ett felt

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid er den ultimate langturbil. Vi fikk én stor overraskelse i løpet av våre 1.300 km bak rattet.

Artikkel av: Øystein Byberg
15. november 2017 - 12:09

Etter å ha kjørt ferske Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid rundt 1.300 km i løpet av noen få dager sitter vi igjen med veldig klare oppfatninger om hva vi synes om bilen. Dessuten har vi blitt skikkelig overrasket.

Det som ikke overrasket var at Panamera er en fenomenal langtur-bil.  Vi kjørte Oslo-Hemsedal-Lærdal-Stavanger-Oslo og fikk dermed testet bilen på ulike føre og forskjellige typer vei. 

Uansett forhold oppførte bilen seg perfekt! Det er en milsluker av rang.

(Artikkelen fortsetter under reiseruten)

Faksimile fra NAFs ruteplanlegger

Faksimile fra NAFs ruteplanlegger

Men først design. Vi var av den oppfatning at første generasjon Panamera så litt klumpete ut. Det var noe med formene som ikke harmonerte 100 prosent. Da nye Panamera ble lansert ble inntrykket bokstavelig talt rettet opp. Vi synes Panamera ser griselekker ut. Lang, lav og med de rette formene.  Porsche har klart å putte oppsiktsvekkende mye 911 i designet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Sett deg inn (eller ned i) bilen og få umiddelbart den gode Porsche-følelsen. Instrumentpanelet domineres som alltid av den store turtelleren i midten. Våger Porsche noen gang å gå bort i fra det? 

Midtkonsollen har vært gjenstand for en skikkelig opprydning, hvor knapper er kastet ut. I stedet brukes den store skjermen til mange funksjoner. Kjøper man bilen lærer man fort hvordan de ulike funksjonene brukes.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Forventer du et brøl når du fyrer opp bilen, naturligvis til venstre for rattet, kan du bli litt overrasket. Turbo S er nemlig en hybrid, en ladbar sådan, så hvis batteriet er ladet opp og det ikke er veldig kaldt ute starter bilen i elektrisk modus. Stille som i graven. I en Panamera Turbo S.

For de av oss som liker lyd fra en Porsche er det bare å vri det lille hjulet på rattet, som i 911, et par hakk til høyre, til innstillingen «Sport» eller «Sport plus». Da åpenbarer vakker brumming seg fra V8-eren og eksosanlegget.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

På langtur lot vi stort sett automatikken styre, det vil si at vi brukte innstillingen «Hybrid auto». Det gir en utrolig komfortabel kjøreopplevelse. Mykt og stillegående. Samtidig er alle de 680 galopphestene beredt.  På norske veier er det ofte så mye trafikk at det ikke er noe poeng å jage. Da kan man like gjerne nyte kjøreturen.

Det høres ut som en selvmotsigelse. Her kjører vi en av de råeste sportsbilene fra Porsche og så sitter vi her og nyter roen. Vi ble litt overrasket selv.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi kjørte en Mercedes-AMG E63 S med 612 hk samme uke, noe av det villeste vi har vært borte i, en bil som la opp til råkjøring, bøllete opptreden og UP-frykt. Panamera Turbo S E-Hybrid med enda mer kraft føles mer sivilisert, men vær aldri i tvil om at den er et kraftmonster. Den må bare ikke på død og liv vise og bevise det hele tiden.

Forbikjøringer går latterlig lett i en Panamera Turbo S E-Hybrid.  680 hk og et dreiemoment på 850 Nm sparker sinnsykt.  Man legger seg gjerne til (u)vanen å kjøre forbi fem og fem biler.  Her gjelder det å følge med på speedometeret, for det skal ikke mange tidels uoppmerksomhet til før du risikerer kost og losji på skattebetalernes regning.

Øvelsen «launch control» anbefales! 0-100 km/t på 3,4 sekunder er vanvittig raskt. Grepet fra 4x4-systemet er fenomenalt, selv med myke vinterdekk.

Les også vår test av Panamera Turbo

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi kjørte ikke økonomiløp på våre langturer, men råkjørte heller ikke. Vi startet fra Ryen i Oslo med nesten fulladet batteri med en elektrisk rekkevidde på rundt 35 km. Da vi hadde passert Gol etter over 20 mil sjekket vi kjørecomputeren for første gang; 0,79 liter på milen. Det er nesten flaut. Noen mil lenger opp i Hemsedal var vi oppe i 0,82.

Vi snakker om en sportsbil på 2,3 tonn med 680 hk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

På de to neste strekkene; fra Hemsedal til Stavanger, totalt 47 mil, lå vi på 1,02 liter, mens de siste 55 milene til Oslo, inkludert lengre strekninger på rask motorvei, havnet vi på 0,98 liter. Snittfarten var 85 km/t på det siste strekket.

Det er en vedtatt sannhet at store tunge ladbare hybrider er idioti på langtur. Forbruket pleier å skyte i været i det man forlater bygrensen.  Porsches effektive hybrid-system imponerte oss imidlertid.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi skulle gjerne ha skrevet at Porschen brukte halvannen liter på milen og at det ble hyppige besøk på bensinstasjonen. Men det er fake news. Og nei, vi skal ikke ha på oss at vi kjørte bilen som en pingle!

For de økonomisk bevisste kan det være greit å vite at Panamera Turbo S E-Hybrid med 680 hk faktisk er rimeligere enn Turbo med 550 hk. Besparelsen er på 57.000 kroner. Det skyldes naturligvis at avgiftene på den ladbare hybriden ligger om lag 360.000 kroner lavere. Da er det lett å leve med litt mindre bagasjeplass og drøye 300 kg ekstra vekt. Direkte billige er ingen av dem, da startprisen ligger like over to millioner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Dersom vi skulle krysset et kontinent med bil en dag, ville Panamera Turbo S E-Hybrid havnet høyt på listen over biler vi ville gjort det i. Kanskje aller øverst.

Vi sitter igjen med et minne om ekstrem kraft, utmerket komfort, nydelig design og et overraskende, nesten sjokkerende, lavt forbruk.

(Du finner flere bilder under faktarammen)