Motor

Slik blir de nye bilavgiftene

Budsjettavtalen gir flere endringer i bilavgiftene. Her kan du selv regne ut hvordan utslagene blir for over 4.000 biler.

Foto: BMW

Foto: BMW

Artikkel av: Øystein Byberg
23. november 2017 - 12.30

Budsjettavtalen mellom Regjeringen og Venstre/KrF inneholder flere endringer i bilavgiftene i forhold til regjeringens opprinnelige forslag, i både vekt- og CO2-komponenten.

Utgangspunktet for de siste endringene har vært å flytte noe mer avgift fra bilens vekt over til CO2-utslippet.

Beregninger BilNorge.no har foretatt viser at utslagene av de siste endringene ikke er dramatiske, men at de slår noe ulikt ut fra modell til modell.

Grovt sett vil ikke-ladbare og ladbare hybrider få noe mindre avgiftsskjerpelse enn det var lagt opp til i regjeringens opprinnelige forslag, skriver Bilforlaget i en melding.

De siste endringene vil som prinsipp også være til en viss fordel for en del dieselbiler, som har noe høyere vekt og lavere CO2-utslipp enn bensinbiler.

Et eksempel er en Audi A6 2,0 TDI 190 hk veier 1.725 kg og har et CO2-utslipp på 109 g/km. Den vil få en vektavgift på 100.549 kroner i 2018, mot 110.398 kroner i dag. CO2-avgiften går derimot opp fra 31.827 kroner til 37.813 kroner i 2018.  Samlet avgift på denne diesel-bilen går dermed ned med 3.800 kroner  fra neste år (fra 146.126 til 142.326 kroner).

Her kan du selv søkte blant over 4.000 bilmodeller