Motor

Prøvekjørt

Audi RS 5 Coupé: Rå, rask og rett på sak

Dersom du har én million kroner til overs, finnes det én million grunner til at dette er årets julegave.

Audi RS 5 Coupé. Foto: Hegnar.no.

Audi RS 5 Coupé. Foto: Hegnar.no.

Artikkel av: Are  Strandli
12. desember 2017 - 13.37

Audi har virkelig tatt frem et nytt S i erme med denne røde djevelen, skrev vi da vi kjørte nye S5 Coupé i fjor høst.

Les også: Farlig begjær

Vel. Putt på en R, og romansen er glemt lenge før nye Audi RS 5 Coupé har rukket å ta deg fra 0 til 100 (3,9 sekunder). 

Audi RS 5 Coupé. Foto: Hegnar.no.

La det være sagt med én gang. Det er ikke uten grunn at påfallende mange mennesker i Audi-systemet omtaler denne som en liten favoritt.

Audi har faktisk solgt over 13.000 RS 5 Coupé verden over siden den ble introdusert i 2010.

På Genéve-utstillingen i vår ble den nyeste – og hittil råeste – versjonen lansert.

Den har allerede blitt bestilt av et tosifret antall norske kunder, ifølge Audi-importøren. 

I tillegg til en pris som har blitt mye mer attraktiv, er det flere grunner til populariteten. 

Kraftpakke

Noen savner kanskje den karakteristiske 4,2 liter V8-motoren som satt under panseret i forrige generasjon RS 5.

Nå er det en helt ny kraftpakke av en 2,9 liters TFSI biturbomotor med seks sylindre som sitter der, men med de samme 450 hestekreftene som tidligere.

0 til 100 går som nevnt på 3,9 sekunder, 0,7 sekunder raskere enn V8-en, og dreiemomentet er på hele 600 Newtonmeter, en økning på 170 Newtonmeter fra forrige modell som følge av den doble turboen.

Toppfarten oppgis fortsatt til 280 km/t.

- Nye Audi RS 5 Coupé er RS-modellenes «gran turismo» fra Audi Sport. Bilen kombinerer høye ytelser med et elegant utseende og komfort tilpasset hverdagskjøring. Bilens V6 biturbo-motor er helt nyutviklet, yter vesentlig mer og er mer effektiv enn tidligere modeller, uttalte Stephan Winkelmann, sjef for Audi Sport GmbH, ved lanseringen.

Hissig utseende

Vi kan ikke annet enn å si oss enige i uttalelsene til sjefen for Audi Sport. Utseendet er svært elegant, samtidig som den ser rimelig hissig ut.

Formene oser muskler og den røde fargen kombinert med innslag av sort og hvitt, samt speil i sølv og detaljer i karbon, gjør at bilen ser ut som den føles.

Meget rask. 

RS 5'en leveres med 19 tommers-hjul som standard, mens vår utgave var utstyrt med 20-tommers dekk, noe som gjør den litt ekstra hissig.

Audi RS 5 Coupé. Foto: Hegnar.no.

Interiør

Innvendig består bilen av det vi kan beskrive som et utrolig deilig interiør. Sportsetene har masse justeringsmuligheter, gir utrolig god støtte, og ellers er førerplassen svært oversiktlig.

Det oser av klasse og kvalitet fra alle detaljer, og man kan ikke annet enn nyte å sitte bak rattet som forøvrig har et utpreget racingpreg, både når det gjelder form og funksjon.

På baksiden av rattet befinner Audis virtuelle cockpit seg, et Audi-element som vi tidligere har lært oss å sette stor pris på, som gir akkurat den informasjonen man måtte ønske når man måtte ønske det.

Les også: Audi TT RS - en råsterk Porsche-utfordrer!

(Artikkelen fortsetter under bildene.)

Audi RS 5 Coupé. Foto: Hegnar.no.

Audi RS 5 Coupé. Foto: Hegnar.no.

Kjøreegenskaper

På svingete landerveier, trives både bil og sjåfør ekstra godt.

Responsen fra gasspedalen er overveldende, akselerasjonen massiv og veigrepet er enormt. Med Audis Quattro firehjulstrekksystem, sitter bilen som limt til veien, selv ved hard kjøring. 

Kombinert med åtte-trinns tiptronic-girkassen som er optimalisert for quattro-systemet med 40/60-fordeling foran og bak, gir det virkelig en følelse at man er både trygg og komfortabel.

Humøret stiger formelig i takt med turtallet og kjøreopplevelsen kan i grunnen bare beskrives med et ord. Kjøreglede. Tonnevis av kjøreglede, rettere sagt. 

Man får virkelig lyst å kjøre aktivt inn i hver eneste sving, akselerere ut og gi full gass på rettstrekkene. 

Selv om enkelte savner lyden fra den gamle V-åtteren, synes vi at denne også har en særdeles frekk lyd som det absolutt går an å sette stor pris på!

Audi RS 5 Coupé. Foto: Hegnar.no.

Noe av det beste med bilen er prisen.

Herligheten koster fra 1.009.700 kroner, og da får man virkelig mye bil og glede på kjøpet.

Testbilen koster riktignok 1.243.100 kroner som følge av ekstrautstyret, men det er fortsatt en decent pris sammenlignet med tidligere da den kostet rundt 1,6 millioner kroner.

Det som trekker prisen opp på vår bil er RS-Dynamikkpakken til 78.300 kroner, men den synes vi uansett er fortjent. Kun det beste og råeste er godt nok for en slik bil. 

Audi RS 5 Coupé. Foto: Hegnar.no.