Motor

Prøvekjørt

En Porsche 911 blir aldri feil

Man trenger ikke nødvendigvis den største motoren for å ha det svært gøy i en Porsche 911.

Artikkel av: Øystein Byberg
1. januar 2018 - 13:14

Vi innrømmer det gjerne. Vi har en forkjærlighet for Porsche 911, bilen som i flere generasjoner nærmest har vært målestokken for den ultimate sportsbilen. Den geniale og tidløse formen har nærmest vært uendret siden 1960-tallet. Men folk snur seg fortsatt etter bilen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Når vi setter oss inn i en kliss ny 911 Carrera 4 føles det som at vi har kommet hjem. Den store turtelleren lyser imot oss, naturligvis midtplassert og største instrument i dashbordet. Og bilen startes selvsagt til venstre for rattet. Du kødder ikke med historien.

Alt er så logisk og hjemmekjært. Ordnung muss sein!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fyr opp motoren og hør den umiskjennelige lyden av Porsches boxer-motor, lyden en bilinteressert ville ha klart å gjenkjenne i 99 av 100 ganger i en blindtest.

Denne gangen er det litt «back to basic» for vårt vedkommende. Vi kjører innstegsutgaven med 370 hk, men med 4x4 som majoriteten av kundene velger. Bilen er likevel sprekere enn det meste. Det er ingen grunn til å skamme seg over 0-100 km/t-tider på 4,3 sekunder og en toppfart på 290 km/t.

«Alle» velger Porsches eminente PDK girkasse i denne.  Automat-kassen gir på grunn av lavere utslipp/forbruk lavere avgifter og 26.000 kroner lavere pris enn utgaven med manuell kasse.

Girskiftene skjer lynkjapt, kjappere enn det du klarer selv.

Sports-eksos er et «must» i en 911. Det skal smelle og putre fra eksosanlegget. Du skal komme ut av en tunnel med litt flaut ansikt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

911 kjører som en Gud.  Og den er alltid beredt, nærmest som speider. Den vil gjerne leke, men godtar alle former for transport, enten det er råkjøring eller daffing i kø.

Den er stivt satt opp, men ikke så stiv at du bør få mange klager når du frakter familien. Her har Porsches ingeniører gjort en utmerket jobb.

911-en vi har kjørt er litt enklere utstyrt * enn det vi er vant til fra pressebilparken til Porsche, men det betyr ingenting. Kjøreopplevelsen er i sentrum. At dashbordet ikke er skinnbelagt har ingenting å si. Det er også helt greit å kutte ut panoramatak på en slik bil.

*) enklere utstyrt betyr en Porsche med ekstrautstyr for «bare» rundt 300.000 kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det interessante når man kutter litt i utstyret er at valgmulighetene i Porsche-butikken blir tydeligere, for en moderat utstyrt innstegsutgave av 911 koster ikke SÅ mye mer enn en fullspekket  Cayman GTS.  Og det er virkelig en undervurdert Porsche-modell!

Selv om prestasjonene for de to bilene på papiret nesten er identiske, er de litt som dag og natt i opplevelse. Mens Cayman er en hardcore sportsbil, stiv som få og med bare to seter, er 911 Grand Tourer-en, som du gjerne drar på langtur med uten å bli sliten.

Er du født med horn i panna er det ingen tvil om hva valget bør være; Cayman GTS. For alle oss andre som ikke ukentlig frekventerer en racerbane fremstår 911 som det ultimate kompromisset.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Her har du fire seter, hvorav de to bakerste passer best for barn, men du har i det minste muligheten til å frakte noen der.

Med 4x4 får du dessuten en helårsbil. De to siste gangene vi har kjørt 911 har det vært på vinterstid, med snø og glatte veier. I januar kjørte vi 911 på «stader der ingen skulle tru at nokon kunne bu…» i fjellheimen rundt Bergen, etter snøfall, før brøytebilen var på plass. Helt uproblematisk. Enkelte steder måtte vi bruke funksjonen med å heve frontspoileren for å unngå å fungere som brøytebil selv, men du verden så uproblematisk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det eneste området Porschen henger litt etter nå er når det gjelder midtkonsoll-design, som vitner om at bilen har noen år på baken. I en tid hvor skjermene blir større og knappene blir færre og færre blir det litt back to basic i 911, i påvente av nye modeller med interiør a la det vi finner i de siste Panamera- og Cayenne-modellene.

PS: Allerede for om lag ett år siden dukket det opp bilder fra vintertesting av neste generasjon 911, så en ny modell kan ikke være så langt unna.

De gamle er eldst; 911 er fortsatt selve målestokken blant sportsbilene.