Motor

Prøvekjørt

Lexus LS 500h - en ekte kongebil

Lexus LS 500h frakter statsoverhoder og ambassadører. Vi har prøvekjørt limousinen som får et skikkelig priskutt i ny utgave.

Artikkel av: Øystein Byberg
22. desember 2017 - 12.32

Lexus’ flaggskip LS kommer nå i helt ny drakt. Vi tok turen helt til Oman for å prøvekjøre nykommeren på varierende, men stort sett svært gode, veier.

Det startet i 1989. Da kom første generasjon LS på markedet, en luksusbil som først og fremst tok amerikanerne med storm.  De elsket luksusen og kvaliteten Toyotas premium-merke Lexus stod for.

Etter hvert har Lexus blitt mer utbredt i større deler av verden, ikke minst i gulf-staten Oman hvor vi kunne se Lexus-biler overalt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Denne gangen har Lexus forlatt det typiske limousine-preget og skapt et coupé-design à la Porsche Panamera og Audi A7. Det kan tiltrekke modellen flere kunder, samt skremme vekk noen.

Designmessig følger LS opp tidligere Lexus-modeller. Den preges av dristige linjer som skiller seg fra røkla. Dette er definitivt ikke en anonym bil. Mens en Toyota gjerne kjøpes av personer som ikke er spesielt opptatt av bil, er Lexus et «statement» for individualistene. Kjøper du en LS eller en annen Lexus-modell er det et bevisst valg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mens forgjengeren ble levert i både lang og kort utgave, lages det bare en versjon av nye LS; lang. Den er 5,24 meter lang. Det gir en romslig kupé, men vi har nylig kjørt lange utgaver av Audi A8 og Mercedes S-klasse, som har enda bedre plass for baksetepassasjerene. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Men ingen bør klage noen nød, spesielt ikke hvis man kjøper bilen med et såkalt Ottoman-sete på høyre side bak. Det er standard når du velger topputgaven. Da får du en herlig recliner, vel og merke dersom det ikke sitter noen i forsetet. Dette setet skyves nemlig helt frem slik at VIP-en i baksetet får enormt med rom.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Lexus

LS er nok først og fremst en «baksetebil». I tillegg til å sitte godt kan passasjerene selv styre medieanlegg, lys, seteinnstillinger og ikke minst velge massasjeprogram. Herlig.

Den nye limousinen leveres med samme drivlinjer som vi finner i LC Coupe, det vil si enten en V8-er med 416 hk eller som hybrid med totalt 359 hk. I Norge er det kun hybriden LS 500h som blir tilgjengelig. Det er det eneste fornuftige her oppe på berget. LS kan leveres med enten bakhjuls- eller firehjulstrekk, men i Norge er det dessuten bare AWD-versjonen som er aktuell.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kraftpakken er suveren, selv om V8-eren på fem liter er byttet ut med en V6-er på 3,5 liter. Den fungerer utmerket i kombinasjon med elmotorene.  Inn- og utkobling av disse skjer naturligvis helt sømløst, slik vi har erfart i Lexus’ øvrige modeller.

Lexus-en er utstyrt med en fire trinns automatkasse, med 10 simulerte trinn. CVT-kasser har aldri vært vår favoritt. Den fungerer greit, men den kan føles litt masete ved at turtallet går ganske høyt ved gasspådrag. Det er i det minste den beste CVT-kassen vi har vært borte i, men vi foretrekker automatkassene fra en av de tyske hovedutfordrerne.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det skal legges til at man i en LS naturlig legger seg til en noe sedat kjørestil, og da fungerer kassen til formålet.

Veiene i Oman var av svært høy kvalitet, høyere enn det vi som regel finner i Europa, og mye bedre enn de norske, så vi fikk ikke særlig erfaring med å kjøre LS på dårlig vei, men rundt 15 kilometer på grusvei beviste god fjæringskomfort selv på ruglete underlag.

Flaggskipet til Lexus gir naturligvis en høy følelse av luksus. Man må bruke litt tid for å studere alle detaljer i interiøret. Lexus går gjerne sine egne veier.

I motsetning til hos de tyske konkurrentene, hvor man gjerne må ut med en halv million kroner for pakker og ekstrautstyr, er det meste standard i en Lexus. Selv innstegsversjonen «Comfort» har utstyr som skinninteriør, premium navigasjon, 28 veis elektriske seter, LED Matrix hovedlys og LSS+ sikkerhetspakke, men de fleste kundene vil nok velge  «Executive» eller «Luxury». Da er ALT inkludert.

Listen over ekstrautstyr består bare av seks punkter, som dreier seg om ulike skinnkvaliteter, dørtrekk og glassdekor.

I LS kan man for eksempel få såkalt «Kiriko» glassdekor og origami foldestoff i dørtrekket til den nette sum av 148.000 kroner.

Foto: Lexus

Alt virker svært gjennomført. Det ser lekkert ut. Alle berøringpunkter gir de rette følelsene. Luksus.

PS: Vi knoter litt med Lexus’ berøringsmatte hvor man betjener multimedieanlegget. Det er vanskelig å «treffe» riktig.

Foto: Lexus

Nye Lexus LS får en startpris som ligger over 400.000 kroner under utgående modell. Det åpner muligheter for flere kunder. Det er det lave CO2-utslippet som gir lavere avgifter og dermed lavere pris.

Lexus hevder selv at bilen er re-posisjonert i forhold til konkurrentenes tre liter diesel-motorer.

Noe vanlig syn på norske veier blir ikke LS 500h. Salgsmålet er satt til moderate 15-20 biler. Sett i forhold til det historiske salget er det faktisk høyt. Siden 2010 er det bare registrert én ny LS i Norge! I toppåret 2008 var tallet 11.

LS blir nok fortsatt en representasjonsbil. Kongehuset disponerer forrige utgave av bilen. Etter det Hegnar.no erfarer har dessuten den japanske ambassaden sikret seg den nye versjonen.  Ambassadøren kunne knapt blitt fraktet rundt i noe mer passende.  Men det nye designet vil nok også tiltrekke seg «vanligere» kunder som gjerne kjører selv.

Alt i alt synes vi Lexus LS500h er en herlig bil med særegent design, god plass, tøffe detaljer, luksusfølelse og absolutt en overkommelig pris sammenlignet med konkurrentene. Men girkassen kunne vært bedre.

Foto: Lexus

Foto: Lexus