An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Motor

Prøvekjørt

Mercedes E200 Cabriolet fungerer hele året

Artikkel av: Øystein Byberg
28. desember 2017 - 13.06

Slutten av november. Minusgrader. Snø. Glatt. Det var kanskje ikke det beste tidspunktet for en cabriolettest, men igjen beviser Mercedes-Benz at de lager utrolig bra helårsbiler.

For ett års tid siden, da det var nesten like kaldt, tok vi sjansen på å få «dustestemplet» da vi kjørte C200 toppløst. Det ble en del blikk, men vi hadde selvtillit nok til å takle det.

Denne gangen har vi kjørt modellen som er ett hakk større, E200.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi var litt feige denne gangen. Da kvikksølvet viste 9 blå valgte vi å beholde taket på. Vi var dessuten i tvil om taket kanskje var frosset fast og at vi risikerte å ødelegge noe ved å kjøre det ned.

Men i sola i rundt null grader var det faktisk en overraskende behagelig opplevelse å kjøre toppløst. Mercedes har nemlig et genialt «air scarf» som pumper varm luft ut fra området rundt nakkestøttene. Kombinert med et svært effektivt klimaanlegg og dysene rettet mot fingre og kropp, samt varmesetene på full guffe, er det ingen problem å kjøre uten tak nærmest uansett temperatur.

Du opplever bare elementene på en litt annen måte enn på sommeren.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Cabrioleten leveres også med et fleksibelt nett som dekker over baksetene, slik at turbulensen blir lavere i kupeen. Det testet vi ikke ut denne gangen, da vi ikke opplevde turbulens som noe stort problem.

På denne tiden av året blir det naturlig nok mest kjøring med taket på. Støynivået er overraskende lavt, vi snakker tross alt om et stofftak. Det er bare i tunneler man virkelig blir minnet om at bilen ikke har noe fast tak. Der er støynivået naturligvis betydelig høyere enn i en vanlig E-klasse.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det er ikke overflod av plass inne i bilen, selv om de to på første rad har det helt topp. De to bakseteplassene har begrenset med benplass, men på korte turer overlever de fleste reisen.

Bagasjerommet er overraskende stort. Teorien sier et volum på 385 liter, noe som bør være stort nok for weekend-reisen. I det du tar ned taket har du noe mindre plass tilgjengelig.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det som begrenser E-klasse cabriolet som helårsbil er dersom du kjøper bilen med bakhjulsdrift. Etter et solid snøfall opplevde vi bilen som en «slede» og måtte virkelig kjøre forsiktig for å holde stø kurs. 4MATIC leveres bare i kombinasjon med den store E400-utgaven med seks sylindre og 333 hk, som koster nesten 300.000 kroner mer. Det er det antakelig ikke verdt. Har du en cabriolet har du vel også gjerne en firehjulstrekker i garasjen. Problemet løst.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Alt i alt fremstår E200-varianten med 184 hk som den mest aktuelle utgaven, men for bare 70.000 kroner ekstra får du E300 med 245 hk. Felles for dem er en to liters motor med fire sylindre. Det finnes også et rimeligere dieselalternativ, men i en cabriolet synes vi bensin fungerer best.

Cabrioleter er gjerne biler man cruiser med i stedet for å råkjøre, men til tross for den lille motoren klarer testbilen 0-100 km/t på brukbare 8,1 sekunder. Toppfarten er på 234 km/t, slik at håret får fønt seg.

Med luftfjæring (Air Body Control, ekstrautstyr) blir E200 Cabriolet ekstra komfortabel.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bak rattet får du den gode Mercedes-følelsen. E-klasse ligger helt i front når det gjelder dashbord-design, med heldigitalt instrumentpanel og lekre materialvalg.

Sikkerhetsnivået er på samme skyhøye nivå som øvrige E-klasse-modeller, i alle fall dersom du krysser av for de riktige tilvalgene. Vi ville nok ha valgt det Mercedes kaller «Driving Assistance Package Plus».  Da får du funksjoner som farts- og avstandsregulering, filbyttekontroll, blindsonevarsling og bremselengdeoptimering

Vi har stor sans for Mercedes E-klasse, både med og uten tak. E200 Cabriolet beviser igjen at Mercedes virkelig kan lage flotte toppløse biler, som kan brukes hele året. Det er bare dagene med virkelig glatt føre den må parkeres.

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.