Motor

Vi har kjørt neste års store nyhet fra Range Rover

Range Rover hadde to «problemer». Nå er begge løst. Med glans.

Foto: Jaguar Land Rover

Foto: Jaguar Land Rover

Artikkel av: Øystein Byberg
5. desember 2017 - 12:09

Nordmenn elsker store SUV-er, men da må de fortrinnsvis leveres med ledning. Range Rover har lidd under dette, men nå kommer endelig den store bilen som ladbar hybrid, noe som bør gjøre underverker for salget.

Vi tok turen til California for å kjøre nykommeren. Vi kjørte begge variantene, den vanlige Range Roveren og Range Rover Sport, begge med samme drivlinje. En to liters moderne Ingenium bensinmotor på 300 hk ligger i bunn. I tillegg finner vi en elektromotor på 104 hk.  Størrelsen på litium-ion-batteriet er 13,1 kWh. Den flotte automatkassen er på åtte trinn.

Samlet effekt er på 404 hk, noe som sender den 2,5 tonn tunge bilen fra 0 til 100 km/t på 6,8 sekunder. Maksimalt dreiemoment er på 640 Nm.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Jaguar Land Rover

Når du trykker inn startknappen blir du møtt med øredøvende stillhet, da bilen starter i elektrisk modus.

Vi kjørte ingen vitenskapelig måling av den elektriske rekkevidden. Teorien tilsier 51 km.

Erfaringsmessig er nok reell rekkevidde rundt 40 km på sommeren. Vi lot bilen selv kombinere el- og bensinkjøring best mulig. I bygatene i Los Angeles, med fullt batteri, gled vi lydløst rundt, mens vi i fart på motorveien knapt kunne høre den stillegående bensinmotoren.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Jaguar Land Rover

Den ladbare Range Roveren har en «save»-funksjon som sørger for at batterikapasiteten ikke går under et forhåndsdefinert nivå. En PEO-funksjon (Predictive Energy Optimisation) lar systemet selv regne ut hvordan man kan kjøre optimalt ved å kombinere elmotoren og bensinmotoren. Det eneste du da trenger å gjøre er å taste inn destinasjonen i navigasjonssystemet, så finner bilen ut av resten selv.

Vi liker brummingen fra Jaguar Land Rovers sekssylindrede tre-liters motorer. Denne godlyden får du naturligvis ikke i den ladbare hybriden. Det var omtrent det eneste vi savnet i våre testbiler.

Plug-in-varianten har beholdt alle Range Rovers karakteristikker. Viktigst av alt er at terrengegenskapene er intakt. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Jaguar Land Rover

En mester offroad

Vi kjørte en Range Rover Sport gjennom en terrengløype minst 99,9 prosent av verdens bilpark ikke ville ha klart. Range Rovers eminente Terrain Response-system beviste at dette er den første ladbare hybriden som virkelig er en terrengbil. Noe annet ville vært en fallitterklæring for en Range Rover.

Luftfjæringen sørger for en maksimal bakkeklaring på 28 cm (21 cm i standardinnstilling) Det kom godt med da vi forserte store steiner.

Vår instruktør fremholdt én klar fordel den ladbare varianten hadde ute i terrenget; umiddelbart maksimalt dreiemoment.

PS: Da vi startet offroad-seansen etter mange mil på landveien var batteriet tomt, mens det etter et par kilometers røff behandling var ladet opp til noen kilometer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Jaguar Land Rover

Ute på veien føles PHEV-versjonen akkurat som en hvilken som helst annen Range Rover. Batteriene sørger for at bilen veier om lag 250-300 kg ekstra, men mye kraft sørger for at bilen likevel er rask.  

«Sport»-betegnelsen til tross, dette er ingen sportsbil, men den fungerer utmerket som en ytterst komfortabel langturbil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Hegnar.no

Skjermer a la Velar

På ett felt har ikke Range Rover holdt tritt med konkurrentene. Vi snakker om infotainment-systemet. Skjermen har vært liten og grafikken utdatert, men nå er plutselig Range Rover tilbake i førersetet.

Den mindre Velar-modellen viste vei med to brukervennlige og «up to date»-skjermer på 10 tommer hver. Nå er disse også plass i flaggskipet.  Navnet er Touch Pro Du. Det ser lekkert ut, fungerer utmerket og er en stor forbedring i forhold til tidligere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Jaguar Land Rover

Enda mer komfortabel

Vi har alltid opplevd Range Rover som en luksuriøs stor bil med et høyt komfortnivå. Nå har komforten blitt enda bedre. For eksempel har forsetene fått 24-veis justering. I tillegg skal armhvilerne være oppvarmede, en funksjon vi glemte å teste ut på varme førjulsdager i USA.

Setene er også utstyrt med 25 ulike massasjeprogrammer. Oppvarming og kjøling er naturligvis standard.

Oppkoblingsmulighetene er også bedre.  Produsenten skryter av 17 tilkoblingspunkter (vanlig strømuttak, USB, HDMI og 12 V strømuttak er tilgjengelig, samt 4G Wi-Fi hotspots for opptil åtte enheter).

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Jaguar Land Rover

Vil selge 300 Range Rover

- Responsen er veldig bra! Vi forventer ca 200 Range Rover og 100 Range Range solgt i 2018, sier salgssjef Jacob Moer Aanonsen hos Jaguar Land Rover i Norge.

Det ser vi ikke bort fra at de klarer. Prisene er ikke endelig klare, men Sport-versjonen vil starte på under 1.000.000 kroner. Forventet pris for Range Rover 2.0 Si4 PHEV 404hk Vogue er 1.366.000 kroner. Det innebærer solide besparelser i forhold til tidligere innstegsmodeller.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Jaguar Land Rover

Vi må innrømme at vi har stor sans for Range Rover og Range Rover Sport. Image, luksus og fremkommelighet har vært og er de store styrkene. Når nå i tillegg interiøret har fått en solid makeover lover det bra.

Viktigst er imidlertid at Range Rover nå kommer som ladbar hybrid. Det gjør bilen mer oppnåelig for langt flere. Det er ikke lenger noen tvil om hva som er det fornuftige Range Rover-valget. Fire av fem kunder kommer til å velge hybridversjonen. Det gjør de lurt i.

Range Rover Sport i høyeste offroad-innstilling. Foto: Hegnar.no

Vi gjør oppmerksom på at Hegnar.no deltok på lanseringen som Jaguar Land Rovers gjest.

Foto: Jaguar Land Rover

Foto: Hegnar.no

Foto: Hegnar.no