Motor

Prøvekjørt

BMW X3 har blitt enda bedre

Nye BMW X3 innfrir de høye forventningene.

Artikkel av: Øystein Byberg
8. januar 2018 - 12:06

BMWs populære SUV X3 er på plass i Norge i helt ny drakt. Likheten med mindre X1, større X5 og utgående modell er påtakelig. Her snakker vi definitivt om «evolusjon» snarere enn «revolusjon», slik vi forventer fra BMW. Det er nok først og fremst bak rattet man vil kjenne de største fremskrittene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Den gode nyheten for de som har syntes at X3 er litt for liten er at bilen nå har vokst på de rette plassene. Faktisk er X3 nå like stor som første generasjon X5. Bakseteplassen har blitt bedre. Selv høye basketballspillere fant seg til rette der under vår testkjøring.

Bagasjerommet, som er lett å utnytte, er fortsatt på 550 liter. Det er bare 20 liter mindre enn det stasjonsvogn-utgaven av 5-serie kan skilte med.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi kjørte 30d-utgaven med en tre liters rekke-sekser dieselmotor på 265 hk. «Herlig», er vår dom. Kombinert med en nydelig åtte trinns automatkasse og BMWs utmerkede xDrive-system er dette en fantastisk bra drivlinje.

Det er bare så synd at alle på død og liv skal kjøpe hybrider eller bensinbiler for tiden. Kjører du mye langt er diesel fortsatt det mest fornuftige.

X3 med denne kraftpakken klarer 0-100 km/t på 5,8 sekunder. Vel så viktig er dreiemomentet på 620 Nm, som gir et herlig kraftoverskudd. Toppfarten er på 240 km/t.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Når du kjører X3 legger du merke til at komfortnivået har blitt høyere. Man forventer at en BMW-pakke skal være stivere, men vi synes nykommeren gir perfekt fjæringskomfort. Ved aktiv kjøring kan du stive opp bilen ved å endre oppsettet til «Dynamisk».

Glemt også alt som heter «dieselkakling». Støynivået er i likhet med i 5-serie svært lavt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Dashbordet er i stor grad arvet fra den ferske 5-serien. Det betyr elektroniske instrumenter og en touch-skjerm hvor layout-en kan personifiseres. 

«Gesture Control» er på plass. Det vil si at man for eksempel kan styre volumet på radioen ved å veive med noen fingre foran skjermen. Den praktiske nytten er nok noe begrenset, men en morsom gimmick er det jo.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Selv om X3 30d har en fantastisk motor, vil nok mange gå for 20d med 190 hk. Denne koster rundt 150.000 kroner mindre. Det finnes også tre bensinalternativer fra 184 til 360 hk.

Det du ikke får er ladbar hybrid, noe som fort blir en konkurranseulempe i forhold til Volvo XC60 og Mercedes GLC. Den svenske og tyske konkurrenten spyr som kjent ut biler med ledning.

X3 kommer imidlertid med lademulighet, men ikke før i 2020. Da skal BMW-SUV-en komme i helelektrisk utgave.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Med X3 gjør BMW alt riktig. Det var ingen grunn til å endre utseende noe særlig. Til det var utgangspunktet for bra. Plassen har blitt bedre.  Komforten er tatt til et nytt nivå. Samtidig kjører bilen fortsatt svært bra, selv om hardcore BMW-entusiaster nok gjerne vil ha en enda mer dynamisk og sportslig bil.

Vel så viktig er at teknologien som ligger i bunn, med alt du forventer av sikkerhets- og komfortutstyr er på plass, i alle fall dersom du betaler for det.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det eneste vi vil trekke for er prisen på tilleggsutstyr. Det føles litt meningsløst å måtte betale flere hundre tusen ekstra for det som burde vært standard i en premiumbil i 2018.

Til BMWs forsvar skal det imidlertid nevnes at X3 har fått mer standardutstyr enn tidligere. Nå slipper man i det minste å betale ekstra for automatkasse, elektrisk bakluke, parkeringssensorer, LED-lys og 18 tommers aluminiumsfelger. Dessuten tar også hovedkonkurrentene seg godt betalt for utstyret.

Vår konklusjon er at en meget bra SUV har blitt enda bedre. X3 er en svært bra premium-SUV.

(Du finner flere bilder under faktarammen)