An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Motor

Prøvekjørt

Lexus CT 200h er forfrisket og forbedret

Lexus' kompakte CT200h har fått en makeover. Vi har kjørt nykommeren.

Artikkel av: Øystein Byberg
19. februar 2018 - 13.24

Kompakte CT 200h er sammen med SUV-en NX bestselgeren for Lexus Norge opp gjennom årene. Siden første generasjon så dagens lys i 2011 er det registrert rundt 2.000 biler i Norge.

CT 200h har gjennomgått flere facelifter opp gjennom livsløpet, men vi snakker ikke om store endringer. Nå er siste generasjon på veien. Heller ikke denne gangen snakker vi om noen revolusjon. Vi merker oss at fronten er helt ny, med nytt skarpere lysdesign à la det vi finner på større Lexus-modeller. Kjørelysene er flyttet opp.

Også bakenden har fått nye lykter og støtfanger som følger Lexus’ designfilosofi. Bilen virker bredere og mer dynamisk. CT200h ser med ett hakket mer moderne ut.

Kupeen har ikke fått den helt store makeover-en. Vi finner nye material- og fargevalg og et infomasjonsdisplay på 10,3 tommer, mot 7 tommer tidligere. Når det er sagt, grafikken er fortsatt en smule utdatert og betjeningen med en «mus» i midtkonsollen fungerer så som så. Vi slet i alle fall med å treffe riktig.  Men det er nok en vanesak.

Mens mange bilprodusenter kaster ut flest mulig knapper for å gjøre betjeningen enklest mulig, tviholder Lexus på sine mange knapper. Mange liker det, men for oss blir det litt voldsomt. De er overalt, i midtkonsollen, på rattet, ved siden av rattet.

Drivlinjen er som før. Det er en «self charging hybrid», som Lexus har begynt å kommunisere. Man slipper styret med ledninger, men får ikke all verdens elektrisk rekkevidde. Men ved bykjøring kjører du forbausende mye kun ved hjelp av elmotorene.  Regenerering ved bremsing og i nedoverbakker lader mye batteri.

Samlet effekt er 136 hk, som er lite sammenlignet med de to ladbare VAG-produktene VW Golf GTE og Audi A3 e-tron, som yter 204 hk.

Det gir seg også utslag i noe slappe prestasjoner. For eksempel går 0-100 km/t unna på 10,3 sekunder og toppfarten er 180 km/t.  Da hjelper det ikke å putte på «Sport» i navnet.

For den typiske Lexus-kunden har nok CT200h uansett nok krefter. Til normal bruk holder det. Lexus-en er naturligvis utstyrt med en CVT trinnløs automatkasse, som fungerer helt greit. Det er bare om å gjøre å ikke gi for mye gass, så slipper du unna den verste rusingen av motoren. Med en «vanlig» kjørestil vil mange sette pris på de komfortable aspektene ved girkassen.

CT 200h er i det hele tatt en stillegående bil. Den er stivere satt opp enn søskenbarnet Toyota Auris. Det merker du når du kjører på dårlige veier. Lexus-en skal være mer sporty, men vi ser ikke den helt store vitsen. Lexus skal etter vår oppfatning helle mer mot det komfortable enn det sportslige,

Sikkerhetsutstyret er oppgradert. CT 200h er nå utstyrt med Lexus Safety System+. Dette omfatter kollisjonsvernsystem (PCS), dynamisk fartsholder, filskiftevarsler (LDA) med rattstyring, automatisk fjernlys (AHB) og veilskiltassistanse (RSA).

Den kompakte Lexus-en har et bagasjerom på bare 275 liter, som er 105 liter mindre enn det en vanlig Golf kan vise til, men 3 liter mer enn en ladbar Golf GTE.

Vi kjørte Lexusen noen av dagene med mye snøfall i Oslo-området, steder hvor firehjulstrekk ville vært å foretrekke, men vi følte at den forhjulsdrevne bilen gjorde en bedre figur enn ventet i løssnø vi fryktet å sette oss fast i. Du får hjelp av hybridsystemet, som gir god trekkraft på lave turtall. CVT-kassen gir et jevnt og godt drag på hjulene.

Vi føler at Lexus CT200h treffer sin nisje for bilkjøpere som setter ekstra krav til kundebehandling, som har en bedagelig kjørestil og som vil ha en kompakt premium-bil proppet med utstyr, med lavt forbruk og moderate utslipp.