Motor

Prøvekjørt

Ford Mustang - legenden har blitt enda bedre

Ford Mustangs to nyvinninger gjør sportsbilen betydelig bedre enn tidligere.

Foto: Ford

Foto: Ford

Artikkel av: Øystein Byberg
22. mars 2018 - 13.22

Denne bilen kjøper du ikke med hjernen, men med hjertet. Glem baksete, bagasjerom (408 liter, vi nevner det likevel) og tilhengervekter. Du kjøper ikke Ford Mustang på grunn av de fornuftige og praktiske egenskapene, selv om den ikke er direkte upraktisk heller.

Vi tok turen til traktene rundt Nice i Frankrike for å kjøre nye Mustang. Det er i praksis en facelift, men Ford har gjort masse for å gjøre dette til den beste Mustangen «ever».

Du klusser ikke til et klassisk design. Det gjorde Ford på 80-og 90-tallet. Aldri mer. 2019-årgangen ser til forveksling ut som den gamle. Men som seg hør og bør er det gjort noen mindre endringer på panseret, diffusoren bak, lyktene osv, men det er ikke poenget.

Det er når du setter deg inn bak rattet du opplever de store endringene, som det store digitale instrumentpanelet, som skreddersys på alle mulige og umulige måter. Hvilke instrumenter skal vises? Ønsker du stort speedometer? Lite? Hvordan skal turtelleren ser ut? Hvilke farger vil du ha? Det blir nesten for mye av det gode med alle valgmulighetene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Ford

Det viktigste er naturligvis kjøreopplevelsen og LYDEN. MagneRide er navnet på den store nyvinningen i Mustang. Demperne. Vi husker så vidt forrige gang vi kjøre en Mustang GT.  Det ble en hard og stiv opplevelse, ikke akkurat noe for søndagsturen med familien. Med det nye demperne kan bilen være myk som et lam eller stiv om en pinne. Fem ulike kjøremodi gjør det mulig. For daffing rundt i nabolaget setter du bilen i Normal. Øvrige valg er Sport, Track, Drag og MyMode, hvor du plukker dine favorittinstillinger.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Ford

MagneRide er et system som ved hjelp av magnetisme regulerer stivheten i dempingen av bilen og leverer optimal demping ved forskjellige kjøresituasjoner. Det er nøyaktig samme system vi finner i biler fra blant andre Audi (da kjent som magnetic ride), Ferrari og Lamborghini.  Systemet overvåker og justerer seg selv tusenvis av ganger per sekund.

Faktisk var MagneRide-systemet det som imponerte oss mest på utfordrende franske veier.

Lyd er verdt noen linjer. V8-eren skraller som torden. Herlig. Bråk! Slik det skal være i en Mustang med 5,0 liter under panseret. Alternativet er en 2,3 liters EcoBoost-motor med fire sylindre, en lydmessig pingle sammenlignet med monstermotoren.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Øystein Byberg, Hegnar.no

Vi var så heldige å få kjøre tre Mustang-varianter. V8 med manuell og automat, samt Eco-Boost-varianten med manuell kasse. Vi fikk etter hvert en favoritt, som vi skal komme tilbake til.

Den nye 10 trinns automatkassen er et lite mesterverk, silkemyk. Men direkte bøllete er den ikke. Da bør du ta hendlene i egne hender, for å si det sånn.  Turtallet kjøres ned, men er det en maskin som trenger turtall, er det GT-varianten.

Vi startet med GT med manuell, tettsittende manuell kasse. På svingete veier ved Nice ble vi overrasket. 450 hester, hvor er de? I tredje gir, under 3.000 omdreininger skjer det lite i det du gir klampen i bånn, men når turtallet når 5.000 og 6.000 er bilen virkelig i sitt ess, slik en sportsbil skal være. Først på 7.500 er det nok, da sier rødmarkeringen i turtelleren at nå MÅ du gire. V8 må rett og slett kjøres litt bøllete for å yte den rettferdighet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Øystein Byberg, Hegnar.no

EcoBoost-varianten overrasket positivt denne gangen.  Den trives bedre på lavere turtall, som føles mer naturlig. Du har et herlig bunndrag som kommer tidligere. På småveiene passet det oss utmerket. Mer enn nok kraft når vi brukte girene slik vil ønsket. Faktisk likte vi EcoBoost-en bedre enn V8-eren når vi ser bort i fra lyd og de mest ekstreme opplevelsene med høye turtall. Den føles mer tilpasset europeiske veier.

I det turtallet når 4.900 får du en advarsel i form av et lydsignal. Gir! Vi foretrekker å bestemme selv.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Ford

Men så er det tilbake til fornuft og følelser. En Mustang skal vel ha en V8-er, egentlig? Det er det det som er greia over mesteparten av verden, hvor avgiftsnivået er normalt. I Sverige er prisforskjellen på en 2,3 og en 5,0 liters Mustang på 70.000 kroner. I Norge rundt 350.000 kroner! Heia Sverige!

Mustang EcoBoost, som er ventet å stå for 85 prosent av salget her hjemme, har en startpris på 789.000 kroner, hvorav 343.000 kroner er avgifter. Det er faktisk relativt billig. Sjelden har vi vært borte i 290 villigere hester, men så er det ikke daffe arbeidshester under panseret, men grasiøse ville mustang-hester.

Man kjøper ikke Mustang med hjernen, men med hjertet, mens hvis fornuften har noe å si, er det 2,3 liter som gjelder. Over 350.000 kroner for rå og tøff lyd blir rett og slett litt for mye.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Ford

Mustang er en rimelig bil, alle andre steder enn i Norge. Det merker man inne i kupeen. Her er det billig plast og mangel på premium-følelse, men det er en del av pakken. Du vet det før du kjøper bilen. Take it or leave it.

For Ford blir Mustang først og fremst en merkevarebygger. Ford skal ikke selge mange Mustang, verken i Norge eller resten av verden, men du verden så deilig det er for en forhandler å ha en bil i utstilling eller som demobil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Øystein Byberg, Hegnar.no

Legg også merker til at EcoBoost-varianten har fått færre hestekrefter. I 2019-utgave er det 290 hk under panseret, mens den gamle hadde 317 hk. Viktigere er det at maksimalt dreiemoment har økt med 6 Nm til 440 Nm. Det er det som betyr noe. Motoren er strupet som følge av innføringen av den nye forbruksmålingen WLTP.  Samtlige Mustang-modeller har gått ned i pris, unntatt 2,3 liter med manuell kasse.

V8-versjonen har fått 29 ekstra hester. Nå yter den 450 hk.  Dermed er også 0-100 km/t-tiden kuttet med 0,5 sekunder til 4,3 sekunder.  Den minste rakkeren bruker 1,2 sekunder mer.

Se vår lille akselerasjonstest på Hegnar BILs Facebook-sider

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bare Ford Mustang er Ford Mustang. Vil man ha en legende eller et ikon er det få biler som har bedre klang. Kanskje en Porsche 911.

1,2 millioner er naturligvis en uhørt pris for V8-eren.  I den prisklassen finnes det så mange knallbra biler. For under 800.000 kroner er derimot Mustang nærmest et kupp.

De store fremskrittene er den nye 10 trinns automatkassen og MagneRide-demperne, som gjør Mustang mye mer allsidig enn tidligere.

Men prøv/kjøp gjerne Mustang med manuell kasse. Da blir kjøreopplevelsen enda mer slik du vil ha den. 

Vi gjør oppmerksom på at Hegnar.no deltok på arrangementet i Frankrike som Fords gjest.