Motor

Prøvekjørt

Opel Insignia GSI - morsom og sprek

Det er børstet støv av GSI-navnet. Vi har kjørt årets nyhet.

Foto: Opel

Foto: Opel

Artikkel av: Øystein Byberg
27. mars 2018 - 11.32

260 hk. 0-100 km/t på 7,2 sekunder. Toppfart 250 km/t.  Masse plass. GSI! Opel har endelig tatt i bruk den gamle betegnelsen igjen, mest kjent fra spreke Kadetter på 80-tallet. Comebacket skjer i den store familiebilen Opel Insignia.

Utgangspunktet er det beste. En stor familiebil har fått sportslige ambisjoner. Og det funker. Det er vår konklusjon etter å ha kjørt det nye Insignia-alternativet på bane og landeveier i området rundt Marseille i Sør-Frankrike.

Det som kjennetegner GSI-modellen er at den er senket 10 mm, den har fått noen tøffere designelementer, det er satt inn noen fantastiske sportsstoler og bilen har fått et sportsligere oppsett.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Opel

At bilen har 260 hk er en sannhet med modifikasjoner.  Den kan også leveres med en 210 hk dieselmotor, som også leverer solide prestasjoner. Her er 0-100 km/t-tiden 7,9 sekunder, mens toppfarten er på 233 km/t, som er nok til at dette blir en Autobahn-ekspress. Den store forskjellen er dreiemomentet, som er på inntil 480 Nm, mot 400 Nm for bensinmotoren. Vel er bensinbilen kjappere på sprintdistansene, men det er under vanlig kjøring du har behov for et solid bunndrag. Faktisk ble dieselmotoren vår favoritt av de to, uansett hva som er politisk korrekt eller ikke.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Opel

Vi var spent på hvordan Insignia GSI ville fungere på «inspirerende» veier, tørre svingete veier.  Det adaptive FlexRide-understellet fungerte utmerket. Bilen kryper sammen på en imponerende måte. «Sport» ble vår foretrukne innstilling når vi ville kose oss, mens vi på vanlig landevei valgte komfortable «Tour». Forskjellen på de ulike innstillingene var større enn vi hadde forventet. I Sport fikk vi dessuten råere lyd, uavhengig av hvilen motor vi kjørte. Den blir mer på hugget, stivere og har en annen rattfølelse.

Det kjipe er naturligvis at Opel har jukset. Med lyden. Det råere lydbildet kommer ikke fra «hjertet» men fra høyttalerne.

Vi hadde fryktet en familiebil som var pinne stiv uansett.  Slik var den heldigvis ikke. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Opel

ESP-systemet har i praksis fire innstillinger. I utgangspunktet har du alle hjelpemidler. Ett trykk på ESP-knappen gir avkall på traction control. En særegenhet for GSI er at du ved å trykke to ganger får  «competitive mode». Det vil si at systemene nærmest er «sovende», men i det øyeblikk det er virkelig på fare, gripes det inn. Liker du ikke å bli overstyrt og overvåket holder du knappen inne noen sekunder. Da er alt opp til deg.

4x4-systemet er det mest avanserte i segmentet, med såkalt torque vectoring som standard.

På bane fikk vi testet bilen i flere øvelser, blant annet unnamanøvre og slalåm i ulike settinger. Bilen føltes mindre enn den er og overbeviste med god balanse og «tight» følelse.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Opel

De praktiske sidene ved Insignia skal vi ikke gå inn på her. Det er en fullverdig familiebil med et bagasjerom på 560 liter som stasjonsvogn, eventuelt 490 liter dersom du velger firedørs-utgaven Grand Sport.

Utstyrsnivået er høyt, med avanserte IntelliLux LED matrix-lykter, adaptiv cruisekontroll, lane assist, head up-display, 360 graders kamera, navigasjon osv.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Opel

Hvordan var girkassen? Vi satt igjen med spørsmålet etter testen. Under kjøringen tenkte vi overhodet ikke over hvordan den var. Det er den beste attesten en girkasse kan få. Den skal være som en dommer i en fotballkamp, god og noe du ikke tenker på. Den åtte trinns automatkassen gjorde dermed en utmerket figur.

Prisene vet vi ikke ennå. De blir ikke kjent før senere i vår, men dersom man tar utgangspunkt en i vanlig Insignia med samme motor, legger på styling, stoler osv, bør prisen for en Insignia GSI havne på rett side av 800.000 kroner. Det er faktisk ikke en upris, selv for en Opel.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Opel

Vi ser på Opel Insignia GSI som en flott «snobbe ned»-bil, på linje med Skoda Superb med 280 bensinhester.  Det er ikke alle som vil ha en stjerne eller noen ringer i grillen, da er det greit å vise og si at «jeg kjører moderasjon, det vil si en Opel».

Foto: Opel

Foto: Opel

Vi gjør oppmerksom på at Hegnar.no deltok på lanseringen som Opels gjest

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.