Motor

Skoda overrasker med ny elbil allerede neste år

Skoda har vist frem konseptutgaven av en ny elbil, men den kommer ikke først.

Jan Erik Haugen. Foto: Øystein Byberg, Hegnar.no

Jan Erik Haugen. Foto: Øystein Byberg, Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
13. mars 2018 - 13.14

Skodas store, lille nyhet glapp ut under pressedagene på Genève-utstillingen i forrige uke. Den tsjekkiske bilprodusenten kommer med en elbil allerede i 2019. Og det er ikke VISION E, som ble vist som konseptbil i Shanghai i fjor på disse tider, den kommer først i 2020, men lille Citigo som kommer med ledning.

Den kommer dessuten med ganske så lang rekkevidde; 300 km. VW e-up!, som i praksis er samme bil, kan i dag skilte med bare 160 km.

Skoda har tidligere sagt at de skal lansere seks helelektriske biler i forskjellige segmenter innen 2025, i tillegg til ladbare hybrider.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Skoda Citigo. Foto: Øystein Byberg, Hegnar.no

Men enn så lenge må Skoda klare seg med en portefølje bestående utelukkende av konvensjonelle drivlinjer.

- Det er fortsatt mange kunder som vil ha både automat, diesel/bensin og 4x4. Vi tror det vil  være et marked for slike biler i mange år fremover for å dekke kundenes bilbehov, blant annet fordi det finnes et stort antall tilhengere av ulike typer som kundene har behov for å ta med seg, sier informasjonssjef Jan Erik Haugen hos den norske Skoda-importøren til Hegnar.no.

Han sier at de har kommet bra ut av starten på 2018. Per 4. mars var det registrert 1.069 nye Skoda-er i Norge. Det var ned 13 prosent fra samme periode i fjor, men Haugen minner om at storselgeren Kodiaq kom på markedet i januar i fjor.

Årets store nyhet er den mindre SUV-en Karoq, som ruller ut på norske veier i disse dager.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Skoda Vision X. Foto: Øystein Byberg, Hegnar.no

Under bilutstillingen i Genève viser Skoda frem sin nye VISION X hybrid konseptbil. VISION X kan vekselvis drives av CNG-gass, bensin eller to elektriske motorer.

- Denne bilen har noe for seg.  Gass er hoveddrivstoffet, med bensin som reserve. Elmotoren er bak. Skoda har kuttet ut differensialen og sparer dermed vekt. Det gjør bilen også mer avgiftsvennlig. Bilen har mange likhetstrekk med en modell som kommer på markedet i 2019, men da med en annen drivlinje enn vi ser i konseptbilen, sier Haugen.

Øvrige nyheter hos Skoda er en oppgradert utgave av småbilen Fabia, samt en ny topputgave av Kodiaq; L&K.