Motor

Venter på «perfekt» bil for Norge

- Volkswagen kan bli første merke med en helelektifisert portefølje, tror den norske VW-sjefen. Om to år kommer det som kan bli den perfekte bilen i Norge.

Harald Eibak. Foto: Harald A. Møller AS

Harald Eibak. Foto: Harald A. Møller AS

Artikkel av: Øystein Byberg
11. mars 2018 - 12.24

Volkswagen er blant de mest fremtidsrettede merkene på årets Genève-utstilling. Den fjerde utgaven fra elbilkonsept-porteføljen I.D. er på plass.

VIZZION antyder hvordan Volkswagen ser for seg en bil i 2030, fullstendig selvkjørende uten ratt og pedaler, fullstappet med kunstig intelligens. Konseptbilen har en oppgitt elektrisk rekkevidde på inntil 665 km og gir en forsmak på hvordan fremtidens mobilitet kan bli.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VW I.D. Vizzion. Foto: Hegnar.no

De første I.D.-bilene vil være på markedet i 2020. Den norske Volkswagen-sjefen Harald Edvardsen-Eibak har sett produksjonsutgavene og sier disse ligner veldig på konseptbilene som er vist.

Først ut er en kompakt bil med ytre mål som en Golf, men med innvendig plass som en Passat.  

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VW I.D. CROZZ II. Illustrasjon: VW

Det blir også I.D.-bil nummer to, vist som konseptbilen I.D. Crozz.

- Dette blir en perfekt bil for Norge. Den er på størrelse med Tiguan, får 4x4, høy bakkeklaring, hengerfeste og bra rekkevidde, sier Edvardsen-Eibak til Hegnar.no.

I 2022, kommer VW med produksjonsutgaven av minibussen I.D. BUZZ, en bil for deg som trenger ekstra godt med plass.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VW I.D. Buzz. Foto: Hegnar.no

- Volkswagen kan bli første merke med en helelektifisert portefølje, tror Eibak.

Under Genève-messen signaliserte Volkswagen-ledelsen at de ser for seg et større elbilsalg enn de det har gjort tidligere. Nå er estimatet økt til 1,5 millioner elbiler innen 2025. På det tidspunktet er planen å ha minst 20 elbiler i porteføljen.

Den nye elbilplattformen MEB blir viktig for Volkswagen. Fleksibiliteten er stor. Den er skalerbar og kan justeres i alle retninger.

- Norge er et foregangsland, sier Edvardsen-Eibak.  Han sier at de merker økt etterspørsel etter e-Golf og e-up! i Europa. Det gir seg blant annet utslag i lengre leveringstider.

- Bestiller du en e-Golf i dag blir den produsert i oktober. Vi jobber med fabrikken for å få flere produksjonsplasser, sier Volkswagen-sjefen.

Han sier at mange av kundene som har hatt en e-Golf med 190 km rekkevidde nå har økt til 300 km-varianten.

Eibak er stolt over at Volkswagen i Norge har solgt 30.000 elbiler og over 14.000 ladbare hybrider.

Få med deg bilnyhetene og vårt store fotoalbum fra bilmessen i Genève på Hegnar BILs Facebook-sider