Motor

Vi har kjørt Jaguar I-PACE

Nordmenn tar gull i Jaguar I-PACE-kontrakter. Vi har kjørt en av årets store elbil-nyheter.

Foto: Hegnar.no

Foto: Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
8. mars 2018 - 11.02

Jaguar viste frem sin store elbil-nyhet I-PACE i forrige uke. Verdenspremieren skjedde samtidig i Graz i Østerrike, Düsseldorf i Tyskland og i Oslo. I tillegg til at den endelige produksjonsutgaven ble vist frem, ble også prisene offentliggjort. Lokkeprisen er satt til 599.900 kroner, mens majoriteten nok vil kjøpe biler til over 750.000 kroner.

Da I-Pace ble avduket kunne den norske importøren avsløre at 511 kunder hadde signert kontrakt på elbilen, som kommer til Norge til sommeren.  Mange flere vil nok kjøpe bilen.

- Norge har 683 signerte kontrakter på I-PACE.  Det kommer et antall ordre som vi aldri før har opplevd. Og som i vinter OL, Norge leder salget foran Tyskland, USA og Kina, sier Jaguar Land Rovers salgssjef Jacob Moer Aanonsen til Hegnar.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Hegnar.no

Og vi tror kundene har noe å glede seg til. Vi fikk en liten tur i ferske I-PACE i forbindelse med Genève-messen tidligere i uken. Noen fullverdig prøvekjøring eller test var ikke dette, men vi fikk kjent på den kraftige akselerasjonen og dynamikken gjennom en bane med kjegler.  0-100 km/t skal ta 4,8 sekunder.  Det er tall vi ikke har grunn til å tvile på.

Bak rattet på Jaguaren merker vi at britene/inderne har tatt interiøropplevelsen til et nytt nivå, med utstrakt bruk av store touch-skjermer og flotte materialer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Hegnar.no

Jaguar påstår selv at I-PACE har samme utvendig avtrykk som en Porsche Macan, mens den innvendige plassen er på størrelsen med en Jaguar XJ med lang akselavstand. Det siste er nok en sannhet med modifikasjoner. Vi gikk rett fra baksetet i en I-PACE til baksetet i nevnte Jaguar og fikk i det minste følelsen av at XJ fortsatt er storebror.

I forsetene satt vi bra, både i performance-setene som er ekstrautstyr, og standardsetene.

Vi kommer tilbake med flere inntrykk av I-PACE når vi har fått kjøre den på vanlige landeveier.

Les også: Dette må du vite om Jaguar I-PACE

Foto: Hegnar.no

Foto: Hegnar.no

Foto: Hegnar.no

Foto: Hegnar.no