Motor

Prøvekjørt

Audi A7 - lekker milsluker

Det finnes flere lekre Audier. Vi har kjørt vår favoritt på langtur.

Artikkel av: Øystein Byberg
3. mai 2018 - 13.35

A7 er kanskje ikke akkurat Audis bestselger, men den er kanskje den lekreste bilen i Audi-familien. Nå er helt ny utgave av bilen på veien. Og den en flottere enn noen gang.

Grunnfasongen står fast. Vi snakker om en kupéaktig fire-seters bil à la Mercedes CLS, Porsche Panamera og BMW 6-serie Gran Coupé. Dette er heller ikke direkte stygge biler.

Det er bakenden som har fått den største oppgraderingen, med flotte lykter som går over hele bakluken, litt som på Porsche 911. Er det en rumpe som fortjener et ekstra blikk, er det denne.  Med nok krefter under panseret er det gjerne denne delen av bilen medtrafikantene får se mest av, i alle fall i korte blaff.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Som seg hør og bør er også fronten oppgradert med nye lykter, med ny lyssignatur, og en helt ny singleframe-grill. Den brede fronten oser av Audi-luksus. Det er bare å flytte seg dersom du ligger i venstrefilen på Autobahn og ser A7 i speilet.

PS: Vi kan legge til at vi ikke opplevde samme respekten fra medtrafikantene på syd-svenske og danske motorveier da vi kjørte A7 på langtur. Svenskene og danskene har en hang til å legge seg ut rett foran deg når de skal de skal passere vogntog som kjører 5 km/t langsommere.  Da er utmerkede assistansesystemer, gode bremser og en våken sjåfør avgjørende.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Dashbordet har fått den nye «Audi-looken», først sett i luksusflaket A8. Har du kjørt Audi i alle år er tiden inne for å lære seg noe nytt, for det er store touchskjermer som er greia. Disse kommer også i A6 og i den svært viktige elbilen e-tron.

Det ser mange hakk mer moderne ut enn før. Nå er Audi helt i front når det gjelder dashbord-design. Det ser ryddig og elegant ut. Den øverste infotainment-skjermen viser kart, radioinformasjon osv, mens den nederste skjermen først og fremst brukes til klimainnstillinger. I det du skal legge inn en adresse i navigasjonen blir den nederste skjermen et stort tastepanel.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Grafikken er naturligvis helt i toppklasse på de høyoppløste MMI High-berøringsskjermene på 10,1 og 8,6 tommer.

Instrumentpanelet er selvsagt elektronisk, slik at du kan skreddersy instrumenter og visninger etter eget ønske. Veldig bra!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I det hele er tatt er kupeen et flott sted å være, med flotte materialvalg og høyt komfortnivå.

Når det gjelder drivlinjer og motor har Audi gjort valget lett for deg. Bensin eller diesel, det er det du må bestemme deg for.

Audi har innført noen nye motorbetegnelser som ikke akkurat er intuitive. Testbilen var dieselvarianten 50 TDI 3.0 med 286 hk, mens bensinutgaven 55 TFSI 3.0 har 340 hk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Begge leveres naturligvis med quattro firehjulstrekk som standard. Mens TDI-utgaven leveres med en tradisjonell tiptronic 8 trinns automatkasse, er det dobbeltclutch-kassen S Tronic som er alternativet i TFSI-varianten.

Vi synes tiptronic-kassen står veldig bra til bilen. På langtur er det en fornøyelse å bruke denne. Kassen er komfortabel og silkemyk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Rekkevidden er rundt 1.000 km. Etter fire-fem minutter er du klar for 1.000 nye km. Er det ikke fantastisk? Diesel er det opplagte valget dersom du kjører langt. Et dreiemoment på 620 Nm gjør bilen til en drøm å kjøre i det daglige. Kjapp (nok) er den også. 0-100 km/t tar 5,7 sekunder, mens toppfarten naturligvis er begrenset til 250 km/t.

På lengre strekninger valgte vi å koble inn «autopiloten». Du kjører bilen selv, men får utmerket hjelp til å holde Audien innen de oppmerkede linjene og i betryggende avstand til bilen foran.

Her har du radarer, kameraer, ultralyd og laserskanner som danner grunnlaget for selvkjørende biler.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

De praktiske egenskapene skal vi ikke dvele for mye med, men ja, du har ganske god plass både i baksetet og i bagasjerommet. Kupéformen stjeler naturligvis litt høyde i baksetet. Selve bagasjerommet, med svær luke, sluker 535 liter.

Vi kunne kanskje tenkt oss flere oppbevaringsrom i midtkonsollen, det er vårt lille, ydmyke ønske.

A7 er en bil man bli glad i. På parkeringsplassen tenker man «ja, det er min bil».
(Artikkelen fortsetter under bildet)

Blinklysene hilser på deg i det du åpner bilen, i testbilens tilfelle ved hjelp av nøkkel.  I testbilens tilfelle var det spart inn noen tusenlapper ved å ikke gjøre bilen nøkkelløs.

Ute i trafikken merker du stadig vekk lange blikk, tomler opp og et engasjement som for øvrig er i ferd med å forsvinne.  Det finnes faktisk bilinteresserte der ute som verdsetter en lekkerbisken.

Vi kan konkludere med at Audi A7 er den perfekte turkamerat når milene blir lange. Du har komforten, sikkerhetsutstyret, utseendet, kreftene og plassen. Hva mer kan man begjære?