Motor

BMW med forsmak på sin elektriske SUV

Avslører detaljer om den helektriske SUVen som skal lanseres i 2020.

BMW Concept iX3. Foto: BMW Group.

BMW Concept iX3. Foto: BMW Group.

Artikkel av: Are  Strandli
25. april 2018 - 18.38

BMW i3 har blitt en kjempehit i Norge. Over 15.000 eksemplarer av denne elektriske bilen har blitt levert til norske kunder.

Snart kommer en bil som også – med stor sannsynlighet – vil falle i smak på det norske markedet.

– I fjor leverte BMW over 100.000 elektrifiserte biler på verdensbasis, hvor det norske markedet bidro med nesten 10 prosent av volumet. Vi er et pionermarked for BMW’s elektrifiserte modellportefølje og deler vår erfaring med resten av verden. Nå kan vi også dele noen detaljer om den første helelektriske SUV’en fra BMW, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby i en pressmelding.

Onsdag viser BMW frem konseptbilen Concept iX3 på den internasjonale bilutstillingen Auto China 2018 i Beijing.

Den er en forsmak på den helelektriske versjonen av SUV’en BMW X3 som skal lanseres i 2020.

Se også: BMW investerer tungt i elbiler

Avsløring

«BMW Concept iX3 deler naturligvis mye av design og egenskaper med siste generasjon BMW X3 som kom på markedet i fjor», heter det i pressemeldingen.

Det er imidlertid noen utpregede forskjeller, blant annet den lukkede grillen som er en ny tolkning av BMW’s klassiske nyredesign. Videre er frontspoileren er mer lukket, med mindre luftinntak og nye linjer, opplyser BMW. Andre elementer som gir konseptbilen et særpreg er egne felger og detaljer på støtfangeren

BMW Concept iX3s elmotor yter over 270 hk. Nettoeffekten til høyspenningsbatteriet er på over 70 kWt, noe som gir konseptbilen en rekkevidde på over 400 km etter den nye WLTP-kjøresyklusen som nå innføres.

Det opplyses at batteriet er dimensjonert for 150 kW hurtiglading, noe som vil bety en ladetid på rundt 30 minutter.

Fleksibel

«BMW’s stadige utvikling av batterier og drivlinjer har resultert i komponenter som fremover kan integreres i en rekke ulike modeller», heter det i meldingen.

 Med verdenspremieren til BMW Concept iX3 åpnes ifølge BMW et nytt kapittel for selskapets elektriske strategi. Den fleksible arkitekturen vil nemlig tillate full fleksibilitet for å produsere biler med forhjuls-, bakhjuls- og firehjulsdrift. Av samme grunn kan bilene også kan produseres med forbrenningsmotor, som plug-in hybrid eller med helelektrisk drivlinje.

«BMW Concept iX3 drar nytte av både denne fleksibiliteten og utviklingen som foregår for BMW iNext, en annen helelektrisk BMW-modell som lanseres i 2021», skriver BMW.

Det er joint venture-selskapet BMW Brilliance Automotive i Kina som skal produsere produksjonsmodellen av BMW Concept iX3, og det er også i Kina det ventes å selge mest av den kommende bilen.

Hårete mål

BMW Group som mål å ha levert 500.000 elektrifiserte biler over hele verden innen 2019.

I årets første kvartal, ble det levert 26.858 elektrifiserte BMW og MINI, noe som betyr at BMW er i rute for å nå målet om 140.000 nye elektrifiserte biler på verdens veier i 2018.

BMW Group vil tilby hele 25 elektrifiserte modeller innen 2025 vil BMW Group tilby hele 25 elektrifiserte modeller, derav 12 skal være helelektriske. BMW har allerede sikret seg rettighetene til modellnavnene BMW i1 til i9, samt BMW iX1 til iX9.

Konseptbilen BMW i Vision Dynamics som ble vist på bilutstillingen i Frankfurt i fjor høst er bekreftet som den kommende BMW i4, mens den første elbilen fra MINI vil rulle på veien i 2019.

Ifølge BMW vil det bli mulig å forhåndsreservere den kommende produksjonsmodellen av BMW Concept iX3, noe det vil komme ytterligere informasjon om senere.