Motor

Magiske BMW M550i

Vi sier som Crash Test Dummies: Mmm Mmm Mmm Mmm Bmmw

Artikkel av: Øystein Byberg
5. april 2018 - 14.00

Det bruser litt ekstra i blodet når man skal kjøre en BMW med en ekstra M i navnet. Kombinert med tall- og bokstavkombinasjonen 550i ligger det til rette for en opplevelse i toppklasse i vår jakt på den «beste» 5-serien.

Utgangspunktet er en av våre absolutte favorittbiler; BMW 5-serie, som kom i ny utgave i fjor. Mens rekke-seksere nærmest var standard i disse bilene for noen år siden, er firerne i flertall nå, mens noen fortsatt kjøper seks-sylindrede maskiner. I M550i ser vi heldigvis ingen tegn til downsizing. Under panseret finner vi et mesterverk på 4,4 liter. V8! Bensin! 462 hk! xDrive!

Faktisk er M550i kjappere enn forrige generasjon M5, og det sier ikke så lite. BMW-en klarer 0-100 km/t på fire blank. Kom ikke her og si at «ha, ha, Tesla-en min er kjappere» enn det. Det er måten den gjør sprinten på som er imponerende.  I våre øyne blir en V8-er aldri feil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det som er synd er at BMW har verdens beste støyisolasjon.  I kupeen er det nærmest lydløst, men du hører naturligvis brumming fra motoren. Vi vil gjerne høre mer lyd! Når du fyrer opp må du aldri være så dum at du lukker døren før du trykker på startknappen. Det er helst de utenfor bilen som får glede av lyden.

Men på tysk manér er det gjort raffinert og litt diskret, med mindre det står AMG, RS, 911 eller M5 på hekken.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Når du har kjørt noen meter i M550i får du en liten aha-opplevelse. Vi kom rett fra kompakt-SUV-en X2 fra samme produsent, slik at det ble ekstra merkbart. Selv vår ikke spesielt bilinteresserte passasjer bemerket det. «Så myk den er». Vi hadde forventet en pinne stiv bil, men ble gledelig overrasket. M550i KAN være silkemyk på dårlige veier. Og her er poenget. BMW har et genialt adaptivt demperoppsett som kan gjøre bilen betydelig stivere. Den harde BMW-kjernen vil jo gjerne «lide» for sportsligheten. Her får alle det som de vil ha det.

Det er ikke bare demperoppsettet som blir endret i det du trykker på «Sport»-knappen. Bilen blir mer på hugget på alle måter. Girkassen, som i bunn og grunn er perfekt, gir deg girene som gir mest mulig futt. Rattresponsen endres. Lyden blir hissigere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi kan ikke tenke oss en bedre milsluker, uansett veiens beskaffenhet. Man kan få våte drømmer om tyske akselerasjonsfelt og Autobahn. M550i må nemlig holdes i bånd hele tiden her hjemme. Hvis du ikke passer på er førerkortbeslag og kost og losji på myndighetenes regning ikke så langt unna. Det er nemlig så udramatisk å kjøre fort med bilen. Du merker ikke farten.

xDrive firehjulstrekk er nærmest en nødvendighet når nærmere 500 hk skal ned i asfalten. På glatte senvinterdager hadde vi stor glede av bekymringsløs fremkommelighet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

M550i ser ut som omtrent en hvilken som helst 5-er. Det er jo sedan som er tingen, alle andre steder enn her oppe i steinrøysa. Det betyr også at M550i ikke leveres som stasjonsvogn. Da må du velge dieselvarianten M550d. Det som avslører at dette er noe mer enn en ladbar 530e til halve prisen er de fire enderørene og enkelte diskrete designelementer. Det er lettere å høre forskjellen.

M550i blir dermed en perfekt «snobbe ned»-bil. Dersom du fjerner det avslørende emblemet på bakluken kan du lure mange til å tro at du har kjøpt en rimeligere bil enn det du har gjort. Den er ikke så brautete som en 7-serie.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Om den er dyr eller billig avhenger av hvem du spør. Startprisen er på 1,1 millioner kroner, mens testbilen, med omtrent alt nødvendig og unødvendig utstyr, har en prislapp på 1,5 millioner kroner. Det er den faktisk verdt!

Som du skjønner likte vi M550i veldig godt. Den er så kraftig og anvendelig. Det perfekte kompromiss! 

Les også:

BMW 540i overrasker stort på ett felt
BMW 530e er en gavepakke!
BMW 5-serie Touring innfrir skyhøye forventninger
Ja, den nye 5-serien er knallbra!