Motor

Prøvekjørt

Mercedes-AMG GLC Coupé 63s er ekstrem

En V8-er på over 500 hk i en familie-SUV blir aldri feil. Det er bare én ting vi ergrer oss over etter å ha kjørt Mercedes-AMG GLC Coupé 63s.

Artikkel av: Øystein Byberg
27. april 2018 - 13.44

Ekstremistene hos Mercedes’ AMG-avdeling har gjort det igjen. De har omdannet en normal familie-SUV til et ondsinnet monster, som vil gjøre alt det kan for å lede deg inn i fristelse.

Vi snakker om Mercedes-AMG GLC Coupé 63s, som også finnes med fornuftig hybridinnmat i form av 350e. Det er ikke mye fornuft å spore under panseret på AMG-utgaven. Der finner vi den fantastiske V8 biturbo-maskinen som vi også har opplevd og gledet oss over (faktisk elsket) i sportsbilen AMG GT. 510 hester, intet mindre.

Prestasjonene er nærmest surrealistiske. SUV-en klarer 0-100 km/t på 3,8 sekunder, mens toppfarten på vår bil, takket være «AMG Drivers»-pakke, er på 280 km/t. Det tror vi på, selv om vi ikke en gang var oppe i det halve i løpet av vår korte testuke. En slik bil i Norge blir som å putte en topptrent hund i bur, hele tiden. Det er dyreplageri. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Selv om man ikke bruker alle kreftene hele tiden, merker man til de grader at de er til stede. Kreftene gjør mye av seg, spesielt dersom du kjører bilen med det vi mener burde være standard-oppsettet; Sport +. Vel «bråker» bilen i vanlig komfort-modus også, men brummingen blir ekstra dyp og flott med et sportslig oppsett.

Det putrer og smeller fra eksospotta. Du verden så barnslig. Du verden så morsomt. Tunneltesten bestås med glans. Slipp opp gassen litt. La bilene foran deg få litt luke. Gi relativt mye gass. Smell og fyrverkeri. List deg ut av tunnelen. Litt flau. På med solbrillene. En helt normal kjøretur.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Og du må ikke dømme AMG-sjåfører for hardt. De oppfører seg som bajaser, men de er helt normale mennesker som bare har det litt ekstra gøy når de kjører bil. Det må de få lov til. Ha heller sympati med dem. De må ha verdens beste selvbeherskelse. Takk dem, for de finansierer faktisk en sykehjemsplass eller tre. De gjør opp for seg.

Så er det naturligvis noe med oppsynet på en bil med disse AMG-bokstavene og tallene. Anonymitet er et fremmedord. Du får noe å snakke med naboen om. Han kan komme til å forbanne bilen din, for vekkerklokker kan bli en unødvendighet i nabolaget når du har anskaffet deg bråkebøtten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vår hvite testbil skapte oppmerksomhet. Du merker blikkene overalt. Selv på bussholdeplasser, hvor de ventende står der som amøber med telefonene sine, kan det være noen som letter på blikket, når du gir dem et par smell fra eksosanlegget.

Den utrolig flotte nye AMG-grillen og spoileren bak viser at dette ikke er noen avgiftssnylter.  Legg til noen veldimensjonerte stigtrinn, røde bremsekalippere osv, så oser det testosteron av bilen.

Og vi skal bare ta med ett avsnitt om de praktiske sidene ved bilen. Ja, det er ok plass i baksete og i bagasjerommet – og du kan hekte på campingvognen bak. Ingen problem.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi vil også anbefale «light»-utgaven av denne bilen. I fjor på disse tider kjørte vi GLC Coupé AMG, som nøyer seg med en 6 sylindret biturbo på 367 hk. Det vi savnet mest i den var faktisk «AMG Performance eksos-system». Lyden og kreftene er definitivt på plass i storebroren vi har testet denne gangen. Full pakke med den heftigste V8-motoren koster «bare» rundt en halv million ekstra. Med nødvendig ekstrautstyr snakker vi dermed om 1,7-1,8 millioner kroner.

Vi sitter bare igjen med en litt bitter følelse etter å ha levert bilen tilbake. Hvorfor i alle dager mannet vi oss ikke opp til å ta en skikkelig «launch control» da vi hadde muligheten?

(Artikkelen fortsetter under bildet)

63s AMG-en er så herlig politisk ukorrekt. Den er så langt unna ladeledninger og fornuft som det er mulig å komme. Kanskje 2018 er året for å anskaffe seg en V8-er?

Vi elsket i alle fall Mercedes-AMG GLC Coupé 63s.

(Se flere bilder nederst i artikkelen)

Moroknappene

 

Vårt "standard"-oppsett

Langtidsforbruk på halvannen liter på mila