Motor

Mercedes-luksus på første klasse

Den store kupeen fra Mercedes-Benz er mer bøllete enn man skulle tro.

Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Artikkel av: Øystein Byberg
2. mai 2018 - 12.27

Han kikket visst på bilen! Og han! De snur seg visst! Er det du som kjører den bilen?

Er du kontaktsøkende har vi kanskje funnet løsningen for deg; Mercedes S-klasse Coupé. Vi kjører mange flotte biler i løpet av et år, men det går år og dag mellom hver gang vi får så mye oppmerksomhet i en testbil.

Vil du helst gå i ett med terrenget, uten oppstuss og oppmerksomhet, trenger du strengt tatt ikke lese lenger. En S-klasse Coupé er vel noe av det minst anonyme på norske veier nå om dagen.

Er du eksibisjonistisk anlagt velger du naturligvis cabriolet-utgaven av samme bil. Et pristillegg på 158.000 kroner blir nærmest som en pølse i slaktetiden å regne.

Det er noe med utstrålingen. Brautende luksus. Alle ser at dette er en bil til noen millioner. Lydbildet er heller ikke anonymt. I vår S560 er det V8-er som gjelder, med vakker brumming under panseret. El meg her og el meg der. Ingenting slår en stor bensinmotor.

Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Den gledeligste overraskelsen opplevde vi faktisk i det vi fiklet oss fra «comfort» til «sport +» i midtkonsollen. Tilfeldigvis skjedde dette i en av de lange tunnelene i Oslo. Om Mercedes-en ikke var direkte diskret i utgangspunktet, ble den direkte bøllete nå, men herlige smell og putring fra eksosanlegget. Barnslig moro for voksne. Vel har vi kjørt heftige AMG-varianter fra Mercedes tidligere, med bulder og brak, men at selv komfortmaskinen S-klasse Coupé, uten AMG-merker på stjerten, skulle varte opp med så mye godlyd hadde vi ikke ventet oss.

I det daglige, i komfort-modus, er S-klasse Coupé noe av det mest komfortable du kan tenke deg. Med vinteren på hell, med telehiv og huller overalt, glir mesterverket fra traktene rundt Stuttgart frem. Dette er støtdemping av verdensklasse.

Støydempingen er også særdeles bra, selv om man faktisk hører mer hjulstøy enn ventet, spesielt i høye hastigheter. Vi har en mistanke om at det store glasstaket slipper inn mer støy enn det kunne vært i kupeen.

Interiøret i S-klasse viser tydelig forskjellen på «premium», som nesten alle påberoper seg om dagen, og «luksus». Det bølgende dashbordet er en nytelse å se på – og kjenne på. De svære stolene er fantastiske å sitte i. Og om du mot formodning ikke skulle sitte perfekt i det du setter deg inn i bilen, finnes det et utall innstillingsmuligheter, samt massasje, som skal gi deg den ultimate velvære-følelsen.

Mens de to foran drar på første klasse, er det litt mer «Braathen Back» for stakkarene som er henvist til de to bakseteplassene. Innstigningen er litt krøkkete, selv om setene automatisk glir frem en del cm. Når forsetene glir tilbake skal du passe på så ikke beina blir kjørt ned. Vi hadde ventet mer plass der, spesielt når det står en «S» på hekken. Baksetene blir nærmest nødseter eller for barn. Men for en ego-trip er det helt greit.

S-klasse har naturligvis alt det man forventer av komfort- og sikkerhetsutstyr. Man skal ikke være kjip på ekstrautstyret når man kjøper en S-klasse Coupé. Det er en dårlig investering.

Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

I det hele tatt er vel S-klasse Coupé omtrent det nærmeste du kommer en dårlig investering uansett, i alle fall dersom man regner i krone og øre. Hadde det vært en aksje hadde det vært en soleklar shorte- og salgskandidat. I det du forlater bilforretningen kan du allerede bokføre noen hundre tusen i tap.

I kjøreglede, luksus og velvære går vi for en «sterk kjøpsanbefaling», med vanvittig oppside. Det er noe man kan unne seg når meglerbonusen tikker inn eller at man etter å ha bygget stein på stein over mange år endelig kan begynne å høste.

For ingen trenger en S560 Coupé, men å ha den i garasjen kan gi en velvære som ikke kan måles i penger.

Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Vi fant motoren i vår testbil svært tilfredsstillende. Vi snakker om en V8 bensinmotor på fire liter og 469 hk, med 4MATIC. Den 2,1 tonn tunge bilen tar deg fra 0-100 km/t med stil, på 4,6 sekunder.

Og apropos penger, for ordens skyld, en S560 Coupé starter på 1,7 millioner kroner, mens vår testbil har en prislapp på 2,1 millioner kroner.

Vil du ha noe av det ypperste på bilfronten er Mercedes S-klasse Coupé absolutt noe å vurdere.

Foto: Hegnar.no

Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen