Motor

Nå vet vi mer om Audi e-tron

Audi har sluppet mer informasjon om rekkevidde og lading av sin nye elektriske SUV e-tron.

Foto: Audi

Foto: Audi

Artikkel av: Øystein Byberg
23. april 2018 - 13.03

Det nærmer seg lansering av Audis første elektriske bil. I august blir produksjonsversjonen av e-tron vist frem for første gang. Det skal skje i Belgia, hvor bilen skal produseres.

I mellomtiden må kundene og andre interessenter nøye seg med enkelte små drypp om bilen; som at det blir en «fullverdig SUV», at den får fem seter og mulighet for hengerfeste. Det har også vært kjent at batteriet blir på 95 kWh og at bilen skal kunne hurtiglades opp til 150 kW.  Til sammenligning er maks effekt på Teslas superladere 120 kW.

Under et pressearrangement i Berlin fredag slapp Audi ytterligere informasjon om bilen, og ikke minst nyheter rundt lading.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Hegnar.no

Rekkevidde: Over 400 km

Noe av det mest interessante er at Audi sier mer om rekkevidde. Det oppgis nå en rekkevidde på minst 400 km. Noen kan umiddelbart bli litt skuffet over dette tallet, da tallet 500 km har versert tidligere.  Det er imidlertid liten grunn til stor bekymring, for de tidligere oppgitte 500 km var i henhold til den lite realistiske NEDC-syklusen, mens 400 km er i henhold til den nye, langt mer realistiske WLTP-syklusen (Jaguar I-PACE: 480 km WLTP).

Vi spurte en av Audis eksperter om 400 km var et konservativt anslag, noe han bekreftet. Han håper på en rekkevidde på 430-440 km, men Audi venter på at bilene skal homogeniseres, før de endelige tallene blir klare.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Hegnar.no

700 kg batterier

I Berlin kommuniserte også e-tron-toppene at Audi ikke lenger utelukkende ser på seg selv som en klassisk bilprodusent, mens også som en «system-leverandør av mobiltet». Det ble slått fast at en SUV er ideell som elbil. Batteriene ligger i bunn og gir et perfekt tyngdepunkt.

Audi er tydelig stolte av batteripakken på bilen. Sikkerhet har stått i høysetet, noe man skjønner når man ser pakken utstilt. Her er det massive støtsoner og svært god beskyttelse av de 36 batterimodulene, som er på størrelse med skoesker. Koreanske LG er leverandør av pakken, som veier 700 kg i e-tron. Batteripakken er 2,28 meter lang, 1,63 meter bred og 24 cm høy.

Tyskerne tror batteripakken vil leve like lenge som bilen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Audi

Første med 150 kW

Audi tar utgangspunkt i at 80-90 prosent av ladingen av e-tron vil skje hjemme, mens 5-10 prosent skjer henholdsvis på farten og på destinasjonen.

En 11 kW lader er standard på e-tron. Ladeluken befinner seg på venstre side av bilen. Samme luke brukes til hurtiglading av bilen. Et 22 kW alternativ blir også tilgjengelig som opsjon, da på høyre side av bilen.  Audi opplyser at denne lademuligheten vil bli tilgjengelig en eller annen gang i løpet av neste år. Det betyr nok at de som allerede har reservert en e-tron må ta til takke med standard-laderne, med mindre de drøyer leveringen av bilen.

PS: De første bilene ankommer nok Norge mot slutten av 2018, mens majoriteten leveres over nyttår.

Ved bruk av en 11 kW lader tar det 8,5 timer å lade opp bilen, mens 22 kW tar 4,5 timer. Dersom du bruker en vanlig hurtiglader på 50 kW må du bruke 80 minutter for å fylle batteriet, men Audi satser på 150 kW-ladere, ikke minst gjennom sitt Ionity-samarbeid med øvrige tyske bilprodusenter. Audi e-tron blir den første produksjonsbilen på markedet som takler så rask lading, hevder bilprodusenten (eller systemleverandøren, om du vil).

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Audi

Superkjappe lynladere kommer

Et nettverk bestående av 400 lynladere skal stå klart i Europa i 2020.  Disse skal ha 2-10 ladepunkter, i snitt seks. Avstanden mellom disse skal være på rundt 120 km.

Ionity skal dessuten bygge 290 stykker i USA under paraplyen «Electrify America».

Allerede ved utgangen av 2018 skal 200 lynladere stå klare over hele Europa. Hvor mange som kommer i Norge vet vi ikke.

20 er under bygging nå. Blant partnere finner vi bensinstasjonkjeder som Shell og Circle K. De første lynladerne er allerede på plass i Tyskland og Danmark. Da tar det bare rundt 30 minutter å fullade bilen. Audi har foretatt undersøkelser som viser at typiske do- og matstopp er på 20-30 minutter.

Men det stopper ikke med 150 kW. Alle lynladerne forberedes for 350 kW. Da tar det bare 12 minutter å fullade store elbiler, men dette blir først tilgjengelig i neste generasjon e-tron.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Audi

Audi samler alle operatørene

En av de store utfordringene for en elbilist i dag at det finnes et utall leverandører av lading, som gjerne krever egne betalingsløsninger, apper, kort osv. Audi har regnet seg frem til at det finnes over 1.000 operatører i Europa, som dekker 80.000 ladere. Audi vil gjøre det lettest mulig for kundene. 

Gjennom MyAudi skal man kunne benytte seg av alle mulige operatører. Da bruker man en app eller et kort (e-tron Charging Service Card), som dekker alle operatørene, så får man alt på én faktura. «Full fleksibilitet», sier Audi.

Når e-tron lanseres vil kundene ha tilgang til rundt 80 prosent av de offentlige ladestasjonene i Europa.

Fra 2019 planlegges funksjonen «Plug & Charge», hvor bilen selv identifiserer seg på ladestasjonene, slik at et eget ladekort ikke lenger vil være nødvendig. e-tron-biler som ruller av samlebåndet fra midten av neste år vil ha denne muligheten innebygget.

Ruteplanlegger, med anbefalte steder for lading, er tilgjengelig i bilen eller via appen. Navigasjonen tar også hensyn til trafikksituasjonen når lading beregnes.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Audi

Små drypp

Alt i alt kan vi slå fast at Audi går forsiktig frem i sin e-tron-kommunikasjon. Det er fortsatt en kamuflert prototype som vises frem. Interiøret er ikke offentliggjort, men det vil ligne på det vi finner i nye modeller som A6, A7 og A8.

Importøren opplyser nå at over 4.200 nordmenn har betalt 20.000 for å stå først i køen når det åpnes for bestilling. Til sammenligning har Jaguar passert 1.000 ordre på sin elektriske SUV I-Pace. De regner med å selge 2.000 biler i Norge. Neste år kommer også Mercedes-Benz med sin elektriske SUV, så det går mot et spennende år for de som har lyst på en elektrisk firehjulstrekker.