Motor

Prøvekjørt

Audi A6 er tilbake blant de beste

Med nye A6 tar Audi opp den tøffe kampen mot Volvo, Mercedes og BMW.

Artikkel av: Øystein Byberg
28. mai 2018 - 13.03
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.

En ny generasjon Audi A6 kommer sent, men godt. Dagens modell har holdt det gående helt siden 2011. Dermed har den sakket akterut i forhold til tøffe konkurrenter som BMW 5-serie, Mercedes E-klasse og Volvo S/V90. Kjøremessig har Audien vært bra helt til det siste. Det er spesielt dashbordet som har vitnet om at dette er en gammel bil. Dessuten har utfordrerne hatt bedre assistansesystemer. Nykommeren har hele 39 assistansesystemer for føreren.

Vi tok turen til Portugal for å kjøre nykommeren. Foreløpig er det bare sedan-utgaven som er tilgjengelig, men den viktige Avanten ligger bra noen måneder frem i tid.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Designmessig tar Audi som vanlig små skritt. Det er liten grunn til å gjøre store endringer, da utgangspunktet har vært så bra. På typisk Audi-manér er designet strammet opp, med helt ny lykte- og lysdesign og den nye single frame-grillen vi kjenner fra for eksempel A7. Designet er rent og pent og minner om det vi finner på mindre A4 og A3 Sedan. A6 har ikke fått den lange baklysrekken som A7 og A8 er tilgodesett med.

Vi kjørte tre motoralternativer under lanseringen. De første valgmulighetene her hjemme er store 55 TFSI med 340 bensinhester og 50 TDI med 286 dieselhester.  Begge disse leveres med V6-motorer. Vi testet også et rimeligere alternativ 40 TDI med en firesylindret dieselmotor på 204 hk.

Den største dieselutgaven var første bil ut. Den er svært stillegående. Det er så langt unna dieselknatring som du kan komme. I stedet hører du forsiktig brumming fra V6-maskinen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I det hele tatt preges samtlige av A6-utgavene vi kjørte av svært kultiverte og stillegående maskiner. Støydempingen er svært bra. Nå er riktignok norsk asfalt grovere, så vi må ta visse forbehold om at hjulstøy kan bli mer fremtredende i Norge, men vi ble imponert over godt isolert bilene var.

Med luftfjæring på de største A6-ene glir bilen over ujevnhetene. Men også minstemann uten dette ekstrautstyret imponerte på dårlig vei.

A6 kan nå leveres med firehjulstyring. I hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene inntil fem prosent i motsatt vei av forhjulene. Det er kjekt å ha når du kjører i byen. Faktisk har A6 med firehjulsstyring samme snudiameter som langt mindre A3.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Dashbordet har fått samme utforming som i A7 og A8, samt i kommende e-tron. For deg som kjører dagens A6 blir det en stor overgang til store touchskjermer i stedet for knapper. Midtkonsollen er preget av to store skjermer på henholdsvis 10,1 og 8,6 tommer, hvor det er mulig å personifisere oppsettet etter egne preferanser.

Det krever litt tilvenning. Det vi ikke likte var at «Drive select»-innstillingene, hvor du velger oppsettet på bilen, bare kan endres via en knapp under den ene touchskjermen. Det er nesten trafikkfarlig å fikle med dette under kjøring. Du må bla opp og ned for å finne rett innstilling. Lær av Porsche, hvor oppsettet endres ved å vri på en bryter på rattet.  Mye lettere. Selv Mercedes’ knapp i midtkonsollen fungerer bedre.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

50 TDI-maskinen imponerer med et voldsomt bunndrag. Du har 620 Nm til rådighet og savner aldri krefter. Selve sprintøvelsen 0-100 km/t tar 5,5 sekunder.

55 TFSI er enda kjappere til 100 km/t, som bare tar 5,1 sekunder. Her er dreiemomentet på inntil 500 Nm. Faktisk likte vi lydbildet fra motoren bedre i 50 TDI. Bensinmotoren minnet oss litt om tre sylindrede maskiner, med en viss raslelyd. Men du verden så behagelig bilen føles.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

40 TDI er nok det mest fornuftige valget. Den har mer enn nok krefter for de fleste, selv om en dreiemoment på 400 Nm nærmest blir litt puslete i forhold til den store V6-maskinen.

A6 er en stor bil. Den måler 4,94 meter fra støtfanger til støtfanger.  Baksetepassasjerene har fått ekstra plass til bena. Audi hevder at plassen er bedre enn i de nærmeste konkurrentene Dessuten er plassen opp til taket blitt bedre.

Bagasjerommet er som tidligere på 530 liter, mens lasteåpningen har blitt større. Trenger du større plass velger du Avant.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

A6 V6 er mildhybrider med 48 V-system som gir lavere forbruk. Blant annet regeneres inntil 12 kW energi ved bremsing.  I hastigheter mellom 55 og 160 km/t kan bilen trille («coaste») uten å bruke drivstoff. Audi hevder selv at drivstoffbesparelsen på grunn av hybridsystemet er på inntil 0,07 liter på mila.

Om den kommer som ladbar hybrid er foreløpig en godt skjult hemmelighet. Det vi vet er at plattformen A6 er bygget på er klargjort for elektrifisering. En av Audis representanter gikk langt i å bekrefte at A6 vil komme som plug-in hybrid. Fra 2020 blir utslippskravene strengere, noe som med ett gjør en ladbar mer interessant. Dessuten har konkurrentene BMW, Mercedes og Volvo allerede ladbare alternativer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi for vår del gleder oss mer til en RS6-variant, som i forrige generasjon var utstyrt med en V8 bensinmotor på 605 hk. Her blir det et race mellom Audi, Mercedes og BMW å kunne tilby den heftigste familiebilen.

Dersom du på død og liv ikke skal ha stasjonsvogn eller sedan, ville vi i tillegg til A6 sedan vurdert lekre A7, som etter vår oppfatning er enda mer elegant enn en A6. Hvor mye dyrere A7 blir vet vi foreløpig ikke, men prisene skal være rett rundt hjørnet. Motoralternativene er de samme.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

A6 leveres med de assistansesystemene man forventer skal være på plass i en premium bil i 2018. Adaptiv cruisekontroll er selvsagt på plass. Den har aktiv «lane assist» som holder bilen innenfor markeringen. Det nye er også at bilen finner veien selv ved for eksempel innsnevringer i forbindelse med veiarbeid.

Med nye A6 er Audi tilbake i toppen av premiumsegmentet, sammen med BMW 5-serie, Mercedes E-klasse og Volvo S og V90. Alle disse modellene står til toppkarakter. Hva du velger blir opp til personlige preferanser og hvilket image du ønsker å utstråle. En A6 blir aldri feil.