Motor

Audi røper mer om elbilen e-tron

Audi drypper mer informasjon om den kommende el-SUV-en e-tron.

Foto: Hegnar.no

Foto: Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
30. mai 2018 - 06.26

Svært lav luftmotstand er en avgjørende årsak til at prototypen av Audi e-tron kan kombinere bilens store størrelse med lang rekkevidde. Ett element i utviklingen er de virtuelle sidespeilene, som får verdenspremiere sammen med bilen, heter det i en melding fra den norske importøren.
Prototypen av Audi e-tron har gjennomgått over 1.000 timer testing i Audis vindtunnel i Ingolstadt. Resultatet av Audi-ingeniørenes testing og utvikling er en motstandskoeffisient på 0,28. Det vil gjøre e-tron ledende på dette området i SUV-segmentet. Muligheten for virtuelle utvendige speil bidrar til å optimalisere bilens rekkevidde.
- Audi e-tron blir en fullblods SUV, med god plass til fem personer og bagasje, quattro firehjulstrekk, lang rekkevidde og mulighet for hengerfeste. At man nå er klare for å introdusere en fullelektrisk bil med disse egenskapene skyldes i stor grad det ingeniørene utviklet i Audis vindtunnel, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge.
De virtuelle sidespeilene blir tilgjengelig som ekstrautstyr og får sin verdenspremiere med Audi e-tron. Kameraspeilene er vesentlig smalere enn tradisjonelle speil og reduserer samtidig bredden på bilen med 15 centimeter. Det gir mindre luftmotstand og reduserer vindstøy. Bildene fra kameraspeilene vises på en OLED-skjerm innvendig i bilen og kan tilpasses ulike kjøresituasjoner.
Fra tidligere er det kjent at bilen vil få en rekkevidde på over 400 kilometer etter den nye målesyklusen WLTP, som i større grad enn den utgående syklusen NEDC gjenspeiler reell kjøring. Nøyaktig rekkevidde kommer i forbindelse med verdenspremieren på bilen 30. august i år. Audis første fullelektriske bil i masseproduksjon er 4,901 meter lang og 1,935 meter i bredden.
Selv små forbedringer i motstandskoeffisienten gir store utslag på en elbils rekkevidde. For å oppnå resultatet på 0.28 har Audis ingeniører utviklet en lang rekke aerodynamiske tilpasninger over hele bilens eksteriør. Flere av disse ser man på prototypen ved første øyekast, mens andre gjør jobben uten at det kan skimtes med det blotte øye. Prototypen av Audi etron har nærmere 0,07 lavere motstandskoeffisienten enn en sammenlignbar bil med konvensjonell drivlinje. Rundt regnet innebærer denne forbedringen en økt rekkevidde på rundt 35 kilometer etter WLTP-syklusen. Spesialdesignede e-tron-felger bidrar ytterligere til å redusere luftmotstand, heter det i meldingen.
Et annet viktig element er adaptiv luftfjæring, som kommer som standard på Audi e-tron. I hastigheter over 120 km/t senkes bilen med inntil 26 millimeter, noe som også bidrar til å redusere luftmotstanden. Hele undersiden av bilen er forseglet, både for å beskytte batteriet og for å optimalisere luftstrømmen som går under bilen. Videre så har bilen to elektrisk styrte luftinntak bak singleframe-grillen som åpnes og lukkes for å møte behovet for kjøling og redusert luftmotstand i ulike kjøresituasjoner.
Audi e-tron er forberedt for hurtiglading med inntil 150 kW. For hjemmelading kan en typisk norsk husholdning med 230V-anlegg tilrettelegge for lading opptil 7,2 kW med 32A på én fase. Rundt regnet betyr det at bilen lades opp med 35 km rekkevidde i timen, skriver Audi-importøren.