Motor

Lexus ES klar for Norge

Lexus ES tas inn til Norge for første gang. Her er den helt nye bilen.

Foto: Lexus

Foto: Lexus

Artikkel av: Øystein Byberg
2. mai 2018 - 08.33

Etter seks generasjoner er det klart for den syvende Lexus ES i rekken. Til tross for at modellen er Lexus' mest solgte modell på verdensbasis, er ambisjonene hevet ytterligere med den nye modellen, heter det i en melding fra Lexus.

ES er ifølge Lexus først og fremst kjent for sin utsøkte komfort og sine luksuriøse detaljer, men et helt nyutviklet chassis skal gi enda bedre kjøreegenskaper og et mer sporty utseende.

Den nye ES viderefører Lexus´ designretning. Den nye sedanen skal bidra til målene om å nå ut til et enda bredere publikum. 

ES har aldri tidligere vært introdusert i Vest- og Sentral-Europa. 

Den nye ES 300h har fjerde generasjon hybriddrivlinje fra Lexus under panseret. Denne kombinerer en 2,5-liters, firesylindret bensinmotor med en lettere, mer kompakt og mer effektiv elektrisk motor. Den totale systemeffekten er 218 hester. I Russland og noen andre markeder i Øst-Europa vil ES også bli tilgjengelig med fire- og sekssylindrede bensinmotorer, men disse vil av naturlige grunner ikke bli tatt inn til Norge.

- I Norge velger vi å fokusere på ES 300h. Den leverer en uslåelig kombinasjon av ytelser, respons og kjøreglede, samtidig som forbruk og utslipp holdes nede på et meget lavt nivå, sier Knut-Erik Jahnsen, General manager for Lexus i Norge.

Foto: Lexus

Da designteamet skulle skape interiøret i nye ES tok de utgangspunkt i Lexus Future Interior Concept. Det har resultert i et førersentrert interiør med god plass og komfort til passasjerene. Førerplassen er designet for at sjåføren skal holde øynene på veien. Derfor er det sentrerte instrumentpanelet, multimediaskjermen øverst i midtkonsollen og head up-displayet samlet tettere innenfor sjåførens synsfelt. Miljøet rundt passasjersetet foran er på den annen side mer åpent og avslappende.

Lexus ES 300h lanseres for aller første gang i Norge i januar 2019. Prisene er ikke klare i skrivende stund.

Foto: Lexus