Motor

Prøvekjørt

Porsche Cayenne Turbo: Oj, oj, oj

Prøv en launch control i en Porsche Cayenne Turbo. Brutalt og veldig deilig!

Foto: Per Torstein Haugen

Foto: Per Torstein Haugen

Artikkel av: Stein Ove Haugen og Øystein Byberg
14. mai 2018 - 12.47

Porsches 3. generasjon Cayenne har ikke forandret seg mye fra forgjengeren, men det er likevel så mye at man legger merke til det – og blir fristet.

Den virker litt lavere og litt mer kompakt, og det er faktisk også tilfellet. Taket er senket 1 cm og bredden økt med noen cm. Sammen med at hjulene er økt med en tomme, får bilen et litt annet og i vår øyne litt sportsligere uttrykk.

Men det er ikke enorm forskjell på gammel og ny Cayenne, men det er vel akkurat nok til at de som eier den utgående modellen sterkt ønsker den nye.  Det flest kommer til å merke seg, er nok lysstripen bak, som nå går over hele hekken, akkurat som på 911 og Panamera. Det er gjerne den delen av Porscher man ser mest av – i korte glimt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Porsche

Innvendig har den fått mye fra nye Panamera. Girspaken er også derfra, og trenger faktisk litt tilvenning. Vi knotet i hvert fall litt første gang vi skulle sette den i gir. Men når den først var i gir. Oj, oj, oj.

De fleste knappene er borte og dyttet inn i skjermen over ventilasjonen. Alt kan stilles inn her. Og det er intuitivt og såre enkelt – faktisk. Grafikken er sylskarp. Svært vellykket.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Finansavisen

Selve instrumentpanelet er slik vi forventer det i en Porsche. Naturligvis har turtelleren fått den mest fremtredende plasseringen i midten. Det blir nok et ramaskrik fra puristene dersom Porsche noen gang våger å fjerne turtelleren –eller startknappen til venstre for rattet.

Materialkvaliteten vitner om at dette er «premium». Alt du ser på og berører har den «riktige» feelingen - godfølelsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Finansavisen

Men det er kjøre man vil når man får hånd på nye Porsche Cayenne Turbo - med hestekrefter og drag i overflod. Den relativt tunge bilen flytter seg! Under panseret finner vi en V8-er på 550 hk, 30 flere enn tidligere. Vi snakker likevel om downsizing, da sylindervolumet er redusert fra 4,8 til 4,0 liter.

Henvist til passasjersetet av en mer enn middels bilinteressert alpinist blir vi trykket bak i setet til det begynner å prikke i ansiktet. Launch control. Brutalt, er det ordet som er mest dekkende. Deilig er det ikke. Det er det imidlertid etterpå. Veldig deilig. Langtur i denne bilen er en ren nytelse.

Det er surrealistisk når den svære bilen gjør unna 0-100 km/t på bare fire sekunder.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Per Torstein Haugen

Cayenne Turbo er en Autobahn-krysser av rang. Porsche har sluppet unna tyskernes selvjustis når det gjelder toppfart. Her er det ingen elektroniske sperrer på 250 km/t. I stedet kan du strekke ut i hastigheter nærmere 300 km/t, 286 for å være nøyaktig, dersom trafikkforholdene skulle tillate det.

Bilen er meget lettkjørt. Samtidig har spennet mellom komfort og sportslighet blitt større. Det skjer takket være ny luftfjæring, Porsches Dynamic Chassis Control (PDCC) og vektreduksjon. Nå veier en Cayenne Turbo 2.175 kg, som er 60 kg mindre enn tidligere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Porsche

Det er Cayenne Turbo som får hjertet til å slå raskest, i alle fall inntil Turbo S er på plass. Dersom hjernen også får litt medbestemmelse, er det nok den ladbare E hybrid-utgaven som er mest fornuftig å kjøpe i Norge. Den koster tross alt over én million mindre, men når alt kommer til alt er ikke penger alt.

Cayenne, spesielt i Turbo-innpakning, er rene kinderegget. Den er både en sportsbil, en GT og (til nød - vi vet den er svært kapabel) en terrengbil.

Foto: Porsche