Motor

Tesla ypper

Volvo har de mest fornøyde kundene

Volvo går helt til topps på Norsk Kundebarometer. 

Artikkel av: Øystein Byberg
3. mai 2018 - 07.44

Volvo Car Norway gikk helt til topps da Norsk Kundebarometer 2018 ble offentliggjort onsdag. Volvo er med det vinner av Kundetilfredshetsprisen 2018.

6.446 forbrukere deltok i årets undersøkelse som viser hvor lojale og tilfredse norske forbrukere er med bedriftene de kjøper varer og tjenester fra.

– Dette er veldig gøy og et bevis på at satsingen vi gjør på kundetilfredshet sammen med våre forhandlere er vellykket, sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Car Norway AS, i en melding.

Mer enn 160 virksomheter fra omlag 30 ulike bransjer deltok i undersøkelsen som er gjennomført av Norstat på oppdrag fra Norsk Kundebarometer.

På de neste plassene, bak Volvo, finner vi Vinmonopolet, Toyota, Tesla og Finn.no.

Kultur og kundeforståelse

Fire bilmerker kommer blant de ti beste på kundetilfredshet, og best av alle er Volvo-forhandlerne. For å komme i den posisjonen har Volvo jobbet målrettet over flere år.

– Allerede i 2011 bestemte vi og forhandlerne oss for å bli best i bilbransjen innen 2016. Det klarte vi gjennom sterkt fokus på utvikling av kultur og kundeforståelse. At vi nå også er best uansett bransje er stort, sier Herland.

Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer har blitt arrangert av Handelshøyskolen BI i over 20 år. Les mer om undersøkelsen på Norsk Kundebarometers hjemmesider:www.kundebarometer.com.

- Mennesker i sentrum 

Herland tror Volvos fokus på mennesker har bidratt til å gi selskapet topplassering i Norsk Kundebarometer.

– Hos Volvo setter vi mennesket i sentrum helt fra bilen utvikles og settes sammen, til våre kunder setter seg bak rattet og følges opp i ettertid. God kundeforståelse er en sentral del av Volvos kultur og strategi, og da er det meget motiverende å se at vi lykkes, sier Herland i meldingen.

- Resultat av langsiktig og målrettet jobbing

Pål Silseth som er leder for Norsk Kundebarometer ser også at Volvos tilnærming har lønt seg over tid.  

– Volvo har hatt noe på gang i flere år, og nå gikk de helt til topps. Dette er et resultat av langsiktig og målrettet jobbing, i motsetning til dem som hyppig endrer strategi og hele tiden gjør nye ting, sier Pål Silseth, som er leder for Norsk Kundebarometer, til Dagens Næringsliv.

Øystein Herland. Foto: Hegnar.no