Motor

Prøvekjørt

Audi RS4 - Rått og Sportslig

Det er alltid morsomt med 450 hk i en familiebil.

Artikkel av: Øystein Byberg
4. juni 2018 - 14.19

Vi innrømmer det gjerne, vi liker bokstavkombinasjonen RS, spesielt når vi finner dem på en Audi. RS er det råeste råe og gjør en anonym familiebil til en racerbil. Den er ikke A4 lenger, for å si det slik, når den heter RS4.

Fasongen er den samme. Ta en stasjonsvogn, putt på noen fete hjul, litt bredere hjulbuer, noen ekstra eksosrør, putt på noen RS-merker her og der, røde bremsekalipere og senk den. Da skjønner alle at dette er noe mer enn en S-line Audi.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Den største magien skjer under panseret, hvor TDI-dieselen på 100 et eller annet hk byttes ut med en 2,9 liters V6-er på intet mindre enn 450 hk. Da lukter det Audi Sport, som folien på pressebilen sladrer om.

Maskinen er kjapp og råsterk. 0-100 km/t går unna på bare 4,1 sekunder, mens maksimalt dreiemoment er på 600 Nm. Det er faktisk heftig i en bensinbil. Kreftene er tilgjengelige over et vidt spekter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I det du fyrer opp hører du gromlyden. Dette er noe annet enn dieselknatring. Dette er lyden for bensinhodene. Lett knurring. Du skal ikke kjøre mange meterne før du merker at dette er en sportsbil. Den er stiv! I alle fall dersom du som oss automatisk går inn på «Drive select» og velger «Dynamic». Det er da bilen blir morsom. Mer lyd. Mer turtall. Gi på litt og hør poffene fra eksosanleggene. Musikk!

Norge er som skapt for RS. Før ble jo norske veier laget etter mal fra bilbaner, mest mulig svinger, minst mulig rett frem. Og tunneler hvor man kan høre litt ekstra godlyd. Det er når den får utfolde seg på småveiene den virkelig kommer til sin rett, steder hvor man kan kjøre relativt heftig uten å utfordre fartsgrensene for mye. Det er da både du og bilen koser seg.

Hard sommergummi og quattro firehjulstrekk gir et svært godt grep. En vekt på 1,8 tonn til tross, RS4 føles mer snerten enn vi hadde ventet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Du kan prøve deg med «Comfort» blant Drive Select-innstillingene, men bilen er fortsatt stiv som en pinne. Kjør på noen veier med telehiv før du bestiller bilen, gjerne med noen barn i baksetet, så finner du fort ut om det er mulig å leve med den i det daglige. 

La oss ta med et par setninger om pris også, uten at vi er festbrems av den grunn. Grunnprisen er på en drøy million, mens vår velutstyrte testbil har en komplett pris på rundt 1,3 millioner kroner. Det er slett ikke ille. Tenk heller at du sparer rundt 400.000 kroner i forhold til forgjengeren.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I det hele tatt er RS4 et utmerket kompromiss. For dagene med horn i panna får du sportsbil. Den er like mye en praktisk stasjonsvogn hvor du kan putte på en henger på inntil 1,9 tonn.  Med firehjulstrekk er det også en vinterbil, dersom du skygger unna de høyeste brøytekantene, for den er lav.

RS4 er rett og slett en herlig bil!