An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Motor

Det drypper fra S- til C-klasse

Mercedes C-klasse kommer nå med nye motorer, nytt dashbord og systemer hentet rett fra S-klasse.

Foto: Mercedes-Benz

Foto: Mercedes-Benz

Artikkel av: Øystein Byberg
8. juni 2018 - 12.21
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.

Den mest solgte modellserien til Mercedes-Benz oppgraderes og kommer nå med heldigitalt instrumentpanel, assistansesystemer fra S-Klasse og en helt ny EQ Boost-motor, skriver den norske importøren i en melding.

- Baby-Benz har for lengst blitt voksen, men i et segment med hard konkurranse er det viktig å hele tiden ligge i forkant. Med nye motorer, digitale instrumenter og selvkjørende egenskaper på S-Klassenivå er vi trygge på at nye C-Klasse blir godt mottatt av både nye og eksisterende kunder, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil, i en melding.

Linjene fra dagens C-Klasse videreføres i stor grad til den nye modellen, men oppgraderes med nye lykter og den eksklusive «Diamond Grill», som tidligere var forbeholdt to-dørsmodellene coupé og cabriolet.

For den sportslige AMG C 43 er derimot utviklingen tydelig. En massiv diffusor, C 63-grill og fire nye endrerør er bare noen av grepene som er gjort for å understreke de sportslige genene. 

6500 nye og forbedrede deler har funnet veien til C-Klasse, som for første gang tilbys med hovedlyktene Multibeam LED Ultra Range. I disse sitter hele 84 individuelt justerbare dioder som analyserer og automatisk tilpasser seg etter omgivelsene. Når fjernlysene er aktivert, og man ikke har møtende trafikk, produserer Ultra Range-lyktene den maksimale lysintensiteten som er tillatt ved lov over 650 meter - et viktig sikkerhetselement som også bedrer førerkomforten.
En annen faktor som bidrar ytterligere til dette er ifølge importøren de aktive assistansesystemene. Disse er hentet direkte fra S-Klasse og således en betydelig oppgradering fra utgående modell. 

Med nye C-Klasse fortsetter elektrifiseringen og utrullingen av nye og effektive motorer med lavt utslipp. I C 200 introduseres en ny 1,5 liters bensinmotor med fire sylindere i rekke. Volumet er redusert, men effekten beholdt på 184 hestekrefter. I tillegg bidrar EQ Boost med 16 ekstra hestekrefter og 160 Nm i akselerasjonsfasen, samt seilemodus med avslått motor ved begrenset kraftbehov. 

C 220 d får den 4-sylindrede dieselmotoren OM 654, kjent fra E 220 d, som yter 194 hestekrefter med et blandet forbruk på kun 0,44 l/mil. 

For de som ønsker heftig akselerasjon og en god dose lyd er det V6-motoren i AMG C 43 som gjelder. Ytelsene er økt fra 367 til 390 hestekrefter, blant annet ved bruk av turboen fra storebror AMG E 43.

- Valgmulighetene har blitt flere, standardutstyret mer omfattende og motorene mer effektive, så det er ikke uten grunn at C-Klasse skaper stor entusiasme hos våre forhandlere i forkant av lanseringen i juli, avslutter Hermansen.

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.