Motor

Det drypper fra S- til C-klasse

Mercedes C-klasse kommer nå med nye motorer, nytt dashbord og systemer hentet rett fra S-klasse.

Foto: Mercedes-Benz

Foto: Mercedes-Benz

Artikkel av: Øystein Byberg
8. juni 2018 - 12.21

Den mest solgte modellserien til Mercedes-Benz oppgraderes og kommer nå med heldigitalt instrumentpanel, assistansesystemer fra S-Klasse og en helt ny EQ Boost-motor, skriver den norske importøren i en melding.

- Baby-Benz har for lengst blitt voksen, men i et segment med hard konkurranse er det viktig å hele tiden ligge i forkant. Med nye motorer, digitale instrumenter og selvkjørende egenskaper på S-Klassenivå er vi trygge på at nye C-Klasse blir godt mottatt av både nye og eksisterende kunder, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil, i en melding.

Linjene fra dagens C-Klasse videreføres i stor grad til den nye modellen, men oppgraderes med nye lykter og den eksklusive «Diamond Grill», som tidligere var forbeholdt to-dørsmodellene coupé og cabriolet.

For den sportslige AMG C 43 er derimot utviklingen tydelig. En massiv diffusor, C 63-grill og fire nye endrerør er bare noen av grepene som er gjort for å understreke de sportslige genene. 

6500 nye og forbedrede deler har funnet veien til C-Klasse, som for første gang tilbys med hovedlyktene Multibeam LED Ultra Range. I disse sitter hele 84 individuelt justerbare dioder som analyserer og automatisk tilpasser seg etter omgivelsene. Når fjernlysene er aktivert, og man ikke har møtende trafikk, produserer Ultra Range-lyktene den maksimale lysintensiteten som er tillatt ved lov over 650 meter - et viktig sikkerhetselement som også bedrer førerkomforten.
En annen faktor som bidrar ytterligere til dette er ifølge importøren de aktive assistansesystemene. Disse er hentet direkte fra S-Klasse og således en betydelig oppgradering fra utgående modell. 

Med nye C-Klasse fortsetter elektrifiseringen og utrullingen av nye og effektive motorer med lavt utslipp. I C 200 introduseres en ny 1,5 liters bensinmotor med fire sylindere i rekke. Volumet er redusert, men effekten beholdt på 184 hestekrefter. I tillegg bidrar EQ Boost med 16 ekstra hestekrefter og 160 Nm i akselerasjonsfasen, samt seilemodus med avslått motor ved begrenset kraftbehov. 

C 220 d får den 4-sylindrede dieselmotoren OM 654, kjent fra E 220 d, som yter 194 hestekrefter med et blandet forbruk på kun 0,44 l/mil. 

For de som ønsker heftig akselerasjon og en god dose lyd er det V6-motoren i AMG C 43 som gjelder. Ytelsene er økt fra 367 til 390 hestekrefter, blant annet ved bruk av turboen fra storebror AMG E 43.

- Valgmulighetene har blitt flere, standardutstyret mer omfattende og motorene mer effektive, så det er ikke uten grunn at C-Klasse skaper stor entusiasme hos våre forhandlere i forkant av lanseringen i juli, avslutter Hermansen.