Motor

Prøvekjørt

Ford Mondeo hybrid - mye bil for pengene, men...

Den er stor og flott, men passer ikke for alle.

Artikkel av: Øystein Byberg
18. juni 2018 - 13.01

Ford er blant taperne i det norske bilmarkedet, da de verken kan leveres ladbare hybrider eller elbiler. Riktignok har Focus kommet med elektrisk drivlinje, men bilen har av forskjellige årsaker aldri blitt noen hit her hjemme. 80 registrerte biler på et snaut halvår taler sitt klare språk.

I Norge er det Fiesta som selger best, foran Focus og Kuga. Familiebilen Mondeo følger på fjerde plass. Så langt i år er det registrert 415 Ford Mondeo i dette landet, hvorav 13 bensin, 350 diesel og 52 hybrid.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi har tatt en titt på Mondeo hybrid, som har noen egenskaper som burde ført den høyere på salgsstatistikken. Samtidig har den et par negative egenskaper som gjør den uaktuell for mange.

For å ta det siste først; bagasjerommet. Mondeo hybrid leveres kun som sedan, noe som i seg selv gjør kjøpergrunnlaget tynt. Mens det er sedan som er greia i nesten alle andre steder i verden, er det stasjonsvogn som gjelder for Mondeo-kundene i Norge.

Problemet er at batteriene til hybriden er lagt som en stor kloss i bagasjerommet. Dermed er det bare plass til 383 liter i lasterommet. Riktignok kan baksetene legges ned, men uansett hvordan du vrir og vender på det blir kapasiteten begrenset.  Men alle trenger ikke kjempeplass bak. Da kan de positive egenskapene ved bilen veie opp og vel så det.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Denne gangen kjørte vi Mondeo i Vignale-innpakning, det vil si Fords forsøk på å legge listen nærmest mulig premium. Det er lastet opp med utstyr. Blant standardutstyret finner vi Vignale skinnseter, aktiv støydemping, 10-veis elektrisk justering av førersetet, skinntrukket dashbord, firskilftassistanse og –varsler, adaptiv cruisekontroll, adaptive LED-lys osv.

Vår testbil hadde dessuten påkostede seter med både kjøling og massasje til 8.000 kroner ekstra. Vi ville ha kostet på oss det Ford kaller «Citypakke Premium» til 7.500 kroner. Da får du Sony navigasjon, Premium Sound lydanlegg med 12 høyttalere og parkeringsassistent.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Utvendig design er også frisket opp og gjort mer eksklusivt, med blant annet en tøffere grill og særegne 18 tommers alufelger. Faktisk er metallic lakk standard når du kjøper Vignale.

Utgangspunktet i Mondeo hybrid er en to liters bensinmotor på 140 hk, pluss en elmotor. Samlet effekt er på 187 hk. Men dreiemomentet er på bare 173 Nm. Kombinert med en trinnløs CVT automatkasse, som maser en del ved gasspådrag, gir det en litt kjip opplevelse ved akselerasjon og forbikjøringer. Turtallet flyr i været og lydbilet er ikke spesielt flott.

I teorien klarer Mondeo hybrid sprinten 0-100 km/t på 9,2 sekunder, med mindre du roer ned for å slippe rusingen av motoren.

Men la det være sagt, under normal kjøring oppfører motor og girkasse seg absolutt tilfredsstillende. Det er først ved kraftig gasspådrag man synes turtallet blir litt vel voldsomt.

Dette er bilen for å cruise på motorveien.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mondeoen kommer takket være lave utslippstall gunstig ut av det norske avgiftssystemet. Avgiftene er på under 75.000 kroner.

CO2-utslippet er oppgitt til lave 92 gram, noe som tilsvarer et forbruk på 0,40 liter bensin på mila. Vi havnet under 0,6 liter på mila ved blandet kjøring, noe som må kunne karakteriseres som veldig bra for en bensinbil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi synes Mondeo Vignale ser ganske lekker ut. Vår mørke testbil ser dyrere ut enn den faktisk er. For prisen er ikke høyere enn rundt 400.000 kroner.  Det er rimelig, relativt sett.

Vi ser for oss at bilen vil passe perfekt til et godt voksent par, som ikke vil «nedverdige seg» til å kjøpe en småbil eller kompakt-SUV. De får en rimelig, stillegående og svært velutstyrt bil med god plass i kupeen.