Motor

Den blir større og kraftigere

Her er nye BMW X5

- Den mer komfort, dynamikk, teknikk og funksjonalitet enn noen gang.

BMW X5. Foto: BMW.

BMW X5. Foto: BMW.

Artikkel av: Are  Strandli
6. juni 2018 - 10.59

Siden BMW X5 ble lansert i 1999, har det blitt solgt mer enn 2,2 millioner eksemplarer på verdensbasis av de tre første generasjonene.

I november kommer fjerde generasjon, og ifølge BMW har den mer komfort, dynamikk, teknikk og funksjonalitet enn noen gang.

– Helt nye BMW X5 blir en kjøreglad SUV, og et rullende utstillingsvindu for teknikk og innovasjoner som vil finne vei til flere BMW-modeller i tiden fremover. Vi er nå godt i gang med vår største modelloffensiv noen sinne og det er ikke lenge til vi presenterer vår neste store nyhet, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby i en pressemelding.

Større

Helt nye BMW X5 blir både større og kraftigere enn dagens modell.

Bilen har en lengde på 492,2 cm, noe som er 3,6 cm lengre enn den nåværende modellen. Bredden er økt med 6,6 cm, mens høyden er oppjustert med 1,9 cm.

- Til tross for de økte dimensjonene er proporsjonene typiske for en BMW X-modell; et kort overheng fremme, et ruvende panser, nærmest firkantede hjulbuer og en fallende taklinje, heter det i pressemeldingen fra BMW.

18" felgstørrelse er standard, men kan oppgraderes helt opp til 22", fremgår det av pressemeldingen.

Baksiden av bilen preges at tydelige horisontale linjer og de samme vinklene som går igjen i karosseriet. Baklyktene er smalere enn tidligere og har en egen skulpturell design. Bakluken er to-delt for enklere inn-og utlasting av bagasjerommet.

Helt nye BMW X5 som kommer med 18 tommers felger som standard, kan bestilles i to ulike designvarianter, henholdsvis M Sport og xLine.

På det europeiske markedet lanseres den nye doningen med tre ulike motorer.

To dieselvarianter med henholdsvis 265 og 400 hestekrefter og én bensinvariant som yter 340 hestekrefter.

Verstingen har et dreiemoment på hele 760 Newtonmeter og tar deg fra null til hundre på 5,2 sekunder.

Interiør

Innvendig har det skjedd flere forandringer.

Nye BMW X5 er den første modellen ut med det nye konseptet hvor brytere og displayer samles i innrammede områder i konsollene, noe som blant annet betyr at displayene for klimaanlegget nå sitter sammen med luftdysene og at betjeningshjulet til infotainmentsystemet iDrive, den nye girspaken og bryterne til de ulike kjøreprogrammene er rammet inn i en felles enhet, opplyser BMW.

Den store nyheten i cockpiten er ifølge BMW at de to 12,3 tommers skjermene som visuelt henger delvis sammen.

Nye BMW X5 leveres både som 5-seter og 7-seter, og er også første modell fra BMW som kan betjenes gjennom en smarttelefon.

«Med BMW Digital Key kan dørlåser og motorstart aktiveres uten en fysisk nøkkel. Alt du behøver å gjøre er å holde smarttelefonen nær dørhåndtaket, etter at den er synkronisert med bilen og de digitale nøklene fra sikkerhetssystemet er lastet ned (BMW Digital Key er foreløpig kun kompatibelt med enkelte Andriod-telefoner)», skriver BMW i meldingen.

Bilen lanseres i november, men kan bestilles fra midten av juni. For de første modellene gjelder følgende priser:

X5 40i xDrive: Fra 1.056.100 kroner eks. levering.

X5 30d xDrive: Fra 979.900 kroner eks. levering.

X5 M50d xDrive: Fra 1.286.800 kroner eks. levering.