Motor

Endelig i Norge

Jaguar i-Pace - den nye elbilkongen

Vi har endelig fått kjøre Jaguar i-Pace på norsk asfalt. Her er vår dom.

Artikkel av: Øystein Byberg
12. juni 2018 - 15.02

Så er den endelig på norsk jord, klar for testkjøring; Jaguar i-Pace, elbilen det har vært knyttet enorme forventninger til.

Jaguar er først ute etter Tesla med en elbil med skikkelig rekkevidde i premiumsegmentet. Først over sommerferien viser Audi og Mercedes frem sine alternative el-SUV-er.

Vi har kjørt i-Pace tidligere, på lukket bane i forbindelse med Genève-messen i mars. Den lille smakebiten vi fikk den gangen ga mersmak. Nå har vi tilbakelagt et par timer bak rattet i Jaguaren i Stor-Oslo.

Under et pressearrangement på Fornebu tirsdag kunne Jaguar Land Rovers sjef i Norge John Helmersen røpe at de nå har solgt 1.750 i-Pace. Biler til leasing- og leiebilselskaper, samt demobiler, er holdt utenom dette tallet.

Ingen av disse 1.750 kundene har fått kjøre bilen ennå. Vi kan si så mye at de neppe blir skuffet, for i-Pace er en knakende god bil.

Jaguar har fremhevet det sportslige ved elbilen. Plasseringen av batteriene gir et relativt lavt tyngdepunkt, noe man drar nytte av på svingete småveier. Jaguar-en føles nettere og lettere enn den faktisk er. Den kryper sammen og er morsom å kjøre. Du kan selv velge oppsettet på bilen. Vår favoritt ved aktiv kjøring var «Dynamic», som strammer opp bilen og gir en annen rattfølelse.  Bakkeklaringen er den samme som i normal-oppsett, 23 cm.

Ved hjelp av luftfjæring kan du heve bilen ytterligere fem cm dersom kjøreforholdene blir ekstra krevende. Vi testet ikke ut offroad-egenskapene denne gangen, men vet at i-Pace takler kjøring utenfor offentlig vei utmerket. Blant annet klarer den å vade i vanndybder på inntil 50 cm.

Vår testbil stod på 22 tommers hjul. Vi fryktet at det ville gi en altfor stiv opplevelse. I så måte overrasket i-Pace med høyt komfortnivå. God lyddemping ga også en stillere kjøreopplevelse enn vi hadde ventet. På grov norsk asfalt blir ofte hjulstøy et irritasjonsmoment, men det opplevde vi ikke i i-Pace.

Alle kreftene (400 hk) gjør også sitt til at i-Pace blir en morsom bil å kjøre. Forbikjøringer er gjort unna på et blunk. Det eneste du skal bekymre deg for da er fartsgrenser og blålys, for det går så kjapt at det et fort gjort at du blir lovbryter. 0-100 km/t går unna på 4,8 sekunder, men det er futten når du gir på oppe i fart som imponerer mest.

Bilen lades i det du tar foten bort fra gasspedalen. Du kan velge lav eller høy grad av regenerering.  Velger du den høyeste kan du i praksis kjøre bilen med én pedal. Bremser må som kjent brukes for at det ikke skal oppstå rust. Jaguar har løst den utfordringen ved at bilene ved jevne mellomrom selv bremser litt slik at eventuelle belegg og rust fjernes. 

Vi kjørte topputgaven «First Edition» som inkludert det meste av utstyr koster rundt 830.000 kroner. I Norge har 80 prosent av kundene så langt valgt «First Edition» eller nest høyeste utstyrsvariant «HSE», til rett under 750.000 kroner. Hvorfor ikke? Prisen virker svært gunstig (relativt sett, selvsagt) uansett hvordan du vrir og vender på det.

Vi fant oss godt til rette i setene med 18 veis regulering. På en varm sommerdag satte vi pris på kjøling av «stumpen».

Selve interiøret er lekkert, med to store touchskjermer. Heldigvis betjenes radiovolum og temperaturen fortsatt med hjul. Takk for det.

Det ble dårlig tid til å finstudere dashbord og resten av interiøret, men det virker skikkelig gjort. Selv om vi snakker om pre-produksjonsbiler ser det ut til at finishen er av toppklasse.

Selve kupeen er romslig på grunn av den lange akselavstanden. Her får de to (tre anbefales ikke) i baksetet god plass til bena. Samtidig er bagasjerommet ganske så romslig. Du får også et oppbevaringsrom under panseret foran og et romslig rom i midtkonsollen.

Vi fikk heller ikke testet rekkevidde eller lading denne gangen. Teorien, i henhold til den relativt edruelige WLTP-standarden, sier en rekkevidde på inntil 480 km.

Batteriet er på 90 kWh.

På hurtigladere kan bilen DC-lades med en effekt på inntil 100 kW. Det skal gi en rekkevidde på inntil 100 km på 15 minutter. Til sammenligning lader Teslas superladere på inntil 120 kW, mens kommende Audi e-tron kan lades på inntil 150 kW der det er tilgjengelig.

De første kundebilene er ventet til landet i slutten av august.  Bestiller du i dag kan ikke importøren lenger love levering i år. Regn med 1. kvartal 2019.

Til tross for at i-Pace gjør Jaguar til et merke som er aktuelt for langt flere, er målet fortsatt at en kunde som kjøper/kjører en Jaguar skal få en premium-opplevelsen.

Med i-Pace får Jaguar det store gjennombruddet i Norge. Den elektriske SUV-en imponerer på de fleste felt; kjøregenskaper, utstyrsnivå, premiumfølelse. Og best av alt; bilen er svært gunstig priset.