Motor

Prøvekjørt

Mercedes-Benz CLS - årets vakreste nyhet?

Smaken er vel som baken, delt, men vi synes nye Mercedes-Benz CLS seiler opp som en av årets vakreste bilnyheter. Heldigvis har den i tillegg også en indre skjønnhet.

Artikkel av: Øystein Byberg
15. juni 2018 - 12.25

Mercedes-Benz skapte nærmest en egen bilklasse da de lanserte første generasjon CLS i 2004. Det dreide seg om en elegant, lav og lang firedørs bil med coupé-preg. Siden har andre modeller kommet til, med Porsche Panamera, BMW 6-serie Gran Coupé og Audi A7 i spissen.

Andre generasjon CLS var enda mer elegant, mens tredje generasjon, som akkurat er ute på norske veier, etter vår oppfatning er en av årets flotteste nykommere på bilmarkedet.

Mercedes-designerne må ha finpusset på linjene på bilen lenge, for designet er vellykket uansett hvilken vinkel du ser bilen fra. Det oser eleganse av CLS-en.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Interiøret er akkurat slik du forventer det i en luksus-Mercedes. Dashbordet er til forveksling likt det vi finner i andre Mercedes-er, med store skjermer og utmerket grafikk. Spaker og knapper er akkurat der du forventer å finne dem. Helheten er særdeles bra, med flotte materialvalg en Mercedes verdig.

Vår testbil var en CLS 450 4Matic. Det vil si at den er utstyrt med en tre liters rekkesekser på 367 hk, pluss 22 EQ Boost-hester fra batteriene. CLS leveres nå nemlig som «mildhybrid», hvor et ekstra batteri gir både mer kraft og hjelper til å holde forbruket nede. I det hele tatt gir dette en sprek bil. 0-100 km/t tar 4,8 sekunder, som i pre-elbil-tider ville vært en sensasjon. Toppfarten er høflig, elektronisk begrenset til 250 km/t.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I det hele tatt fremstår drivlinjen nærmest som perfekt, med en sprek, svært støysvak bensinmotor og en flott 9 trinns automatkasse, krydret med Mercedes’ eminente firehjulstrekk-system.

Vel er bilen sterk, men vi gledet oss strengt tatt mer over det høye komfortnivået, den majestetiske følelsen bak rattet, der man glir uanstrengt fremover.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Man kjøper vel egentlig ikke en CLS på grunn av de praktiske egenskapene, men det skal understrekes at bilen heller ikke er upraktisk. Baksetet er romslig, men den lave taklinjen kan muligens bli en utfordring for de aller høyeste, i baksetet. Bagasjerommet er på 490 liter. Dermed er bilen så praktisk den skal være i denne klassen.

Man kan si masse om drivlinjer, cm og litre, men det som er hovedpoenget med CLS er at den gir deg det som ikke er så lett å kvantifisere, de gode følelsene, stoltheten av å eie en slik bil, gleden ved å se på linjene, studere detaljnivået osv. Gli fremover i køen, motta «hyllesten» fra medtrafikanten i form av lange blikk. Dette er ikke dusinvare.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes-Benz har et slagord som passer ekstra bra når det gjelder CLS: «Das beste oder Nichts». Her har man gått for perfeksjon.

Jeg vil tippe du får se en del CLS-er i annonser fremover; boligannonser og prospekter. Skal du selge en dyr bolig blir det ikke feil med en parkert CLS i oppkjørselen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Og prisen for herligheten? Vel, en CLS starter enn så lenge på xx millioner kroner. Vår testbil koster i utgangspunktet litt over én million kroner, men med en del snadder ekstrautstyr snakker vi om en pris på 1,4 millioner kroner.  Du kan naturligvis få en Tesla Model S, med omtrent samme ytelser, til halve prisen, men i realiteten er de to bilene ikke så opplagte konkurrenter som man skulle tro.

Mens Tesla har blitt en bil som absolutt alle kjører, er CLS for de som betaler det det koster for å få kvalitet. 

CLS seiler opp som en av årete peneste bilnyheter. Den vekker begjæret som ser ut til å bli mindre og mindre blant dagens bilkjøpere og bilister. Når den i tillegg til å ha utseende med seg også er knakende god å kjøre, er det en av våre favoritter for tiden.