Motor

Prøvekjørt

Nye Volvo V60 er knallbra!

Ja, de gjør det igjen! Volvo sender ut en knallbra bil på veiene.

Artikkel av: Øystein Byberg
11. juni 2018 - 12.51

Vi hadde sansen for XC90 da den kom i helt ny drakt for noen år siden. V90 og S90 fulgte flott opp før SUV-ene XC60 og XC40 ble sluppet.

Nå er V60 klar. Etter vår oppfatning er det den peneste av dem alle – og den sikreste Volvo som noen gang er produsert. Volvo hevder dessuten at det er den mest sporty modellen de har. De er inne på noe der.

Vi tok turen til traktene rundt Barcelona for å danne oss våre første inntrykk av bilen, og vi ble imponert over hva svenskene har fått til.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

For det første, nye V60 er lekker. Proporsjonene føles riktigere enn på storebror V90. Den ser mer atletisk og sportslig ut. Ikke minst ser man en tydelig forskjell på linjene på bilen, som brytes opp på V60.

Fronten er litt mer kantete og røffere. Samtidig strekkes Tors hammer-lyktene lenger inn mot grillen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Faktisk er det hentet inspirasjon fra gode, gamle P1800 S.

Bakruten er mer oppreist. Den er 60 grader, mot V90s 45 grader.

Da blir også bagasjerommet lettere å utnytte. Dette er på 529 liter, uavhengig av om du velger fossil eller hybrid drivlinje.

Plassen i baksetet er ikke enorm, men med mindre du har fostret opp en basketballspiller på rundt to meter, får de fleste ok med plass til bena.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

De små tingene kan utgjøre en stor forskjell, så man skal være påpasselig når man bestiller bilen. Det dreier seg om alt fra felger til eksosrør. Tilbehøret er nemlig svært viktig. Faktisk er det nordmennene som kjøper de best utstyrte Volvoene i hele verden.

PS: Det er ett designelement du må gi slipp på dersom du velger plug-in-varianten. Vi snakker om tåkelys, som er mer et designelement enn sikkerhetselement. Du får ikke tåkelys. I stedet er det et luftinntak der for å kjøle ned batteriene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Interiøret er veldig «Volvo», med en sentral midtplassert kommandosentral i form av en 9 tommers skjerm, hvor det meste styres fra. Du finner flotte materialer.

Bilene vi kjørte var utstyrt med lekre skinnseter og flott bruk av drivved i dashbordet. Volvo går egne veier, med en nordisk tilnærming. Dette er premium.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Selve instrumentpanelet er elektronisk. På ukjente spanske veier var det veldig fint å få opp kart og navigasjonsanvisninger mellom turteller og speedometer.

I tillegg leveres V60 med et glimrende head-up-display.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi kjørte to motoralternativer under lanseringen, biler som nærmest blir parenteser her hjemme. Vi vil tro at knapt noen vil kjøpe T6-varianten med 310 hk, med mindre det er diplomatskilter på bilen.
Det dreier seg om en sprek og deilig to liters bensinmotor som gir 0-100 km/t-tider på rett under seks sekunder. Kraftoverskuddet er solid,  og du får trekk på alle fire, men bilen er rett og slett ikke salgbar i Norge. Bakgrunnen er nemlig at V60 leveres med to Twin Engine-varianter, ladbare hybrider som både er kjappere og betydelig rimeligere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

D4 med 190 dieselhester er kjapp nok og stillegående, med lave forbrukstall. Dette burde vært en interessant bil i Norge, i alle fall for dem som kjører langt og for dem som for det meste oppholder seg utenfor de store byene.

På langtur har D4 en helt annen rekkevidde enn en ladbar hybrid. Det er synd at diesel nærmest har blitt et skjellsord.

Vi fikk kjøre begge bilene på varierte veier, fra høye hastigheter på motorveien til svingete småveier. V60 er en kjøreglad bil. Den klarer den hårfine balansegangen mellom komfort og sportslighet med glans.  Klarer du deg med litt mindre plass enn den du finner i V90, bør du absolutt vurdere å kjøpe den noe mindre V60.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Sikkerhetssystemene er finpusset. Vi satte for eksempel pris på den forbedrede «autopiloten» på lengre strekninger på motorveien (Pilot Assist 3.0). Den er en av de bedre, kanskje den beste, vi har testet. Når bilen følger veimarkeringen i kurver skjer det veldig naturlig og ikke så nuppete som vi har opplevd i andre biler med lignende systemer.

I det hele tatt er utvalget sikkerhetssystemer imponerende. Her finner du for eksempel systemer som bremser ned bilen maksimalt dersom det kommer en motgående bil i feil fil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Begge bilene vi kjørte var utstyrt med åtte trinns automatkasser, som absolutt fungerte tilfredsstillende, men hvor vi gjerne kunne tenkt oss en noe raskere respons. Her kan Volvo ha noe å lære hos sine tyske konkurrenter.

V60 er omtrent på størrelse med gamle V70. Forrige generasjon V60 ble for liten for mange familier, mens V90 ble for dyr og flott, men nå er arvtakeren etter ikonet V70 endelig på plass.

-  Dette er fremtidens stasjonsvogn og selve Norges-bilen, fikk vi høre på lanseringen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Den norske Volvo-importøren trekker naturligvis frem Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse frem som hovedkonkurrentene, men også mer overraskende VW Passat. Det er flotte biler alle sammen, men det spørs om ikke Volvo har et lite overtak både når det gjelder for eksempel design og sikkerhetsutstyr.

Den store styrken for Volvo er vel faktisk at den leveres med svært Norges-vennlige drivlinjer, for det ladbare hybrider som er og blir greia i flere år fremover.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mot slutten av året kommer nemlig V60 Twin Engine-varianter T6 og T8 med henholdsvis 340 og 390 hk. Prisene er på henholdsvis 570.000 og 635.000 kroner for disse spreke alternativene.

Sverger du til diesel, kan du få en D3 med 150 hk og forhjulstrekk fra 459.000 kroner. Vi ville definitivt lagt 20.000 ekstra på bordet for 40 ekstra hestekrefter. (Se flere priser nederst i saken)

Majoriteten vil naturligvis gå for full pakke og den største Twin Engine-varianten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Volvo V60 seiler opp som et særdeles godt alternativ for deg som er ute etter en flott, sikker, sporty og velutstyrt familiebil, som ikke trenger den aller største plassen.

Hegnar.no deltok på arrangementet som Volvos gjest.