Motor

Drømmedag

Prøvekjørt: 9 x Porsche på bane

Vi har prøvekjørt ni Porsche-modeller på hjemmebane; racerbanen.

Porsche 911 GT3. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Porsche 911 GT3. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
25. juni 2018 - 14.08

Porsche World Roadshow er tilbake på norsk jord, nærmere bestemt Rudskogen Motorsenter, hvor kunder og ikke minst potensielle kunder får kjøre hele bilparken fra Porsche under kontrollerte former.

Porsche sier at det sportslige DNA-et ligger i bunn uansett modell. Det får man erfare når man kjører på racerbanen.

Lineup-en består av SUV-ene Macan GTS og Cayenne Turbo, mens familiebilene er representert med Panamera Sport Turismo Turbo og Panamera E-hybrid. Vi fikk også kjøre ytterpunktene blant sportsbilene; 718 Cayman GTS, 911 4S, 911 Turbo og GT3.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Det ble en ganske morsom dag, for å si det selv. Det store høydepunktene var naturlig nok GT3, både som sjåfør og som passasjer. For en heftig banebil. Kreftene. Lyden! Vi gikk rett fra 911 Turbo med 540 hk til GT3 med 500 hk. Det kunne vært borget for en liten nedtur, om vi kun så på hestekrefter, men det ble det på ingen måte. I stedet ble GT3 nærmest en drømmebil.

Bilen som nok imponerte mest var likevel 718 Cayman GTS, med 365 hk, som hadde få problemer med å følge storebror 911 GT3, i alle fall i svingene. Balansen i bilen med midtplassert motor er nærmest perfekt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Porsche 911 GT3. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

La oss heller ikke glemme Macan GTS i dette bildet som til tross for «bare» 360 hk gir et solid inntrykk på banen. I Cayenne merker man vekten (2,2 tonn) mer, men på langsidene blir vi imponert over all kraften som er tilgjengelig; 550 hk.

PDK-girkassene i samtlige av bilene girer lynkjapt og optimalt, slik at vi følte det var overflødig å gire manuelt med hendlene på rattet. Det ga oss én færre ting å tenke på i det vi hele tiden var på jakt etter beste sportvalg, korrekt bremsing og gassing.

Vi fikk også et par runder i nye 911 T, som er en «back to basic» 911 hvor det gjort noen grep for å spare vekt. Her er det manuell kasse som gjelder. En veldig morsom bil, men hvor timingen er vanskeligere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Porsche 911 T. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Launch control

Aner du hvor raskt 0-100 km/t på 2,9 sekunder er? Launch control-øvelsen i 911 Turbo S er noe vi vil anbefale alle bilinteresserte. Hold bremsen med venstrefoten, gi full gass, slipp. Akselerasjonen er hinsidig.  Porsche hevder at deres biler fint klarer minst 2.000 launch control uten at bilen tar skade.

Sprinten til 100 km/t går 0,2 sekunder raskere enn dersom man kjører vanlig max-akselerasjon.

For å toppe opplevelsen var det full brems etter å ha nådd 100 km/t. Da skjønner du at keramiske bremser er mer enn pynt.

Sjekk videoen på Hegnar BILs Facebook-sider

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Porsche 911 Turbo S. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Fra offroad-løypa til bånn gass på bane

Cayenne fremstår som den mest allsidige Porschen; fra 200 km/t på banen til offroadløyper. Den klarer for eksempel å holde seg på fire hjul i helninger på inntil 45 grader. Og du kan la bilen tar seg ned svært bratte bakker i 2 km/t uten å røre verken gass- eller bremsepedal. Potensialet ligger langt utover det en vanlig Cayenne-sjåfør vil utsette bilen sin for.

Storselgeren kommer neste år!

Neste år kommer kundene uansett strømmende til merket. Elbilen Misson E, som nylig ble omdøpt til Taycan, er på plass i andre halvår. Så mange som 2.140 kunder har allerede betalt reservasjonsbeløpet. Da kan det bli mulig å gjøre et kupp på brukt Tesla Model S.

Vi tror det er fornuftig av Porsche å bruke sitt World Roadshow til å vise hva produktene duger til.

Se video av Panamera Sport Turismo Turbo i full utfoldelse på Hegnar BIL Facebook

Porsche Cayenne. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no