An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Motor

Münchener Freiheit

Prøvekjørt: Magiske BMW M5

Endelig skjønner vi hva M-en i BMW M5 står for!

Artikkel av: Øystein Byberg
22. juni 2018 - 14.25
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.

Sorry BMW! Det var ikke meningen! Km-telleren løp dessverre litt løpsk i løpet av uken vi hadde deres BMW M5 til rådighet. Vi fikk i det minste testet BMWs nye mesterverk ganske så grundig.

BMW M5 er en slik bil du kvier deg for å parkere, av flere grunner. Naturligvis vil man kjøre. Mye. Langt. Det er bilen for den lengste veien hjem, den med svinger og lite trafikk.

På den annen side, en M5 i matt spesialfarge til 40.000 kroner og med felger på prisnivå med et norsk husholdningsbudsjett, kan heller ikke parkeres hvor som helst. Man blir litt skeptisk til gateparkering. Det er riktignok ikke så lett å stjele biler lenger, men en M5 må fremstå som en kriminells drømmeobjekt. Finnes det en mer ultimat fluktbil?

Vi flyktet også, fra virkeligheten, og fikk mange timer med kvalitetstid alene i M5-en.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vestover ut av Oslo en fredag ettermiddag. Kø. Ikke akkurat paradegrenen, men en fin anledning til å bli kjent med alle knappene. M5 har nemlig en rekke «snadder»-knapper du ikke finner i en gjengs 5-serie.

Vi nevner i fleng knappen for sportseksos, det vil si mest mulig herlig bråk. Den stod på hele perioden vi kjørte bilen. Vi glemte «dessverre» å deaktivere den. Ellers består knapperaden til venstre for girspaken av en knapp hvor vi kunne velge hvor hissig bilen skulle være. I køkjøring fungerer faktisk «Efficient» helt topp, men i det svingene setter inn kan du like gjerne bruke «Sport» eller aller helst «Sport plus».

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Knapp to er innstillingen på demperne. Vi hadde ventet en pinne stiv bil uansett, men ble overrasket, positivt overrasket, over at i «komfort» er bilen omtrent like lite stiv som en gjengs familiebil. Den er bare marginalt stivere enn øvrige 5-serier vi har kjørt det siste året. Det fine er naturligvis at du kan velge sportslig oppsett når muligheten byr seg. Da er den så stiv som BMW-folket vil ha den.

Knapp tre går på styrerespons. Også her er det tre valgmuligheter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Og du kan sette opp din egen drømmebil. Lagre oppsettet og ta det frem akkurat når du vil. Et trykk på en av de røde knappene på rattet – og du er i en annen verden sammen med bilen din.

Noen vil rynke på nesten over at M5 for første gang kommer med xDrive firehjulstrekk, men som alt annet i M5 kan du ved et tastetrykk velge det bort og gå for en sladdemaskin med bare drift på bakhjulene.

PS: Hvis du vil ha en mer hardcore M-opplevelse kjøper du en M2, som er enda mer fantastisk på småveiene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

600 hk gir det vi vil karakterisere som «et solid kraftoverskudd». Uansett fart, krefter har du, i overflod. Vel er bilen råsprek fra 0-100 km/t, som går unna på 3,4 sekunder. Mer imponerende er det enorme bunndraget. Det står respekt av 750 Nm fra en bensinmotor. Og en M5 leveres selvsagt med en V8-er. Denne er på 4,4 liter.

Brummingen fra motoren er deilig. Man lærer seg fort til å aldri lukke døren før man trykker inn startknappen, spesielt ikke i garasjeanlegg!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

For å få fullt utbytte av lyd må man imidlertid være litt bajas, med høyt turtall. I så måte gjør Mercedes-AMGs motstykke E63 s mer av seg i det daglige, hvor det stadig vekk smeller og buldrer fra eksosanlegget. BMW er hakket mer diskret slik.

Forbikjøringer går som en lek. Vi har imidlertid likevel en bønn til landets veimyndigheter: Bygg flere forbikjøringsfelt! Det svakeste ledd i trafikken ligger gjerne 10-15 km/t under allerede lave fartsgrenser.

Man blir fort en lovbryter i en M5. Mulighetene for en forbikjøring benyttes. Da skal man passe særdeles godt på speedometeret for å unngå fartsoverskridelser som kvalifiserer for både det ene og andre.  Det burde egentlig ha vært strafferabatt hvis man kjører en M5…

Det fine med M5 er at det i det ene øyeblikk er en supersportsbil som kjører fletta av det meste. I det andre kan den være snill som et lam.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

M5 er utstyrt med noen herlige sportsstoler som kan justeres i alle mulige og umulige retninger. Vi kjørte som nevnt bilen mye og var aldri i nærheten av å være sliten etter turene. Til og med sidevangrene kan justeres. Kjører du mye på svingete veiere kan du blåse disse opp slik at støtten blir best mulig.

M5-en av kjørte var utstyrt med BMW nyeste systemer for kjøreassistanse. For å være ærlig, disse trenger du ikke. En M5 skal kjøres. At den følger kurvene på egen hånd osv. er nærmest av akademisk interesse. Cruisekontrollen er kjekk å ha ved snittmålinger mellom fotobokser, når man vil ta en pust i bakken.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Og prisen? Vår testbil kostet den nette summen av 2,1 millioner kroner.  Du får et par-tre Tesla-er for samme prisen, men har du pengene, er den verdt hver krone!  Du skal ikke spare på utstyret når du bestiller en M5. Alt skal med. Synes du det blir for dyrt skal du nøye deg med en M550i med 462 hk, som er like kjapp som forrige generasjon M5, men hvor du sparer en halv million.

Etter å ha kjørt BMW M5 vet vi endelig hva M-en står for: MAGISK.

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.