Motor

Bobilsalget fortsatt i vekst

Salget av nye bobiler øker for femte året på rad og nå er det de største bobilene som selger best.

I løpet av første halvdel av 2018 ble det solgt 2474 nye bobiler i Norge. (Foto: Knut Randem/bobilverden.no)

I løpet av første halvdel av 2018 ble det solgt 2474 nye bobiler i Norge. (Foto: Knut Randem/bobilverden.no)

Artikkel av: Rune Tryti
9. juli 2018 - 12.46

Så langt i år er det registrert 2474 nye bobiler, og i løpet av våren var det 50.000 norskregistrerte bobiler på veiene. Bobil har aldri vært mer populært i Norge enn i sommer, skriver Norges Caravanbransjeforbund i en melding.

Overraskende

Nybobilsalget har vært eventyrlig for de norske bobilforhandlerne de fem siste årene. Mens det i 2014 ble solgt 1 594 nye bobiler første halvåret, var salget i tilsvarende periode i 2018 på 2 474 bobiler. Generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund Geir Holm, tror det er flere årsaker til at bobil er blitt så populært. Holm er overrasket over at salget fortsetter å øke.

- Ja, det er klart vi er overrasket over at økningen er såpass stor. Salget av campingvogner har gått opp og ned i den samme perioden som vi har registrert jevn og stabil økning i salget av bobiler. Kanskje det er så enkelt som at forhandlerne våre har økt oppmerksomhet mot bobiler, sier han.

Generalsekretæren i caravanbransjeforbundet tror imidlertid bobilens fleksibilitet og høye komfort er viktige kjøpsargumenter for nordmenn som velger bort både hytte og båt for å oppfylle bobildrømmen.

De store øker mest

Statistikken viser at det fortsatt er bobiler under 3500 kilo som er mest populære. Disse kan kjøres på vanlig bilførerkort, klasse B. Men det er de store bilene over 3500 kilo som øker mest.

- De store bobilene har bedre plass, mer komfort og mer luksus. Mange bruker like mye penger på bobilen som andre gjør på hytta. Da ønsker de den beste komforten. Med de store bobilene får brukerne med seg el-sykler, grill, campingmøbler og alt de ønsker med på ferieturen. Og de kan montere det de måtte ønske av utstyr – uten å være redd for å kjøre med overlast, sier Holm.

Sånn sett skiller Norge seg en del fra resten av bobil-Europa hvor det er de mindre bybobilene som er i fokus.

Salget av nye campingvogner har gått ned det første halvåret i 2018, sammenliknet med fjoråret. Så langt i år er det solgt 1634 nye campingvogner, mot 1808 i 2017.