Motor

Tre av fire lånte alt

Gjeldsbombe av Tesla Model x-eiere

Hvordan ble en bil til 800.000 kroner en folkebil i Norge?

Tesla Model X - Foto: AP Photo/Marcio Jose Sanchez/NTB Scanpix

Tesla Model X - Foto: AP Photo/Marcio Jose Sanchez/NTB Scanpix

Artikkel av:  Redaksjonen
1. juli 2018 - 11.23

(Finansavisen:) Man kan ikke lenger bevege seg i norske storbyer uten å se mengder av elbilene fra Tesla, som florerer i både kollektivfeltet og på veiene generelt. Og Tesla Model X er den nye folkefavoritten.

I mars og april var dette Norges femte mest solgte bilmodell. I mai falt den ned til sjetteplass, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

For hele 2017 havnet Model X på 4. plass og Models S på 8. plass, hvorav de totalt solgte nærmere 8.500 biler.

Dermed nærmer Elons Musks selskap seg nå den mest populære bilen på den norske kjøpsstatistikken - VW Golf, skriver Finansavisen. Norges-favoritten rullet ut av norske forhandlere i 12.164 eksemplarer ved slutten av fjoråret.

100 prosent belåning

En stikkprøve fra markedet viser at svært mange kjører rundt i en Tesla X med nær 100 prosent belåning. Avisen tok utgangspunkt i Tesla X som ligger ute til salgs på Finn.no med privatpersoner som selgere. Av disse 15 bilene hadde fire biler ingen heftelser. 11 av dem hadde tinglyst et salgspant som var rett under eller rett over prisantydning.

- På generelt grunnlag ser vi at både elbil-finansiering og privatleie er jevnt stigende. Utvalget blant elbiler blir stadig bedre, flere og får større rekkevidde, og finansiering med gunstige betingelser kan medføre at man på generelt grunnlag «tar seg råd» til dyrere objekter enn hvis man skulle punget ut for hele kjøpsprisen med egne eller andre midler, forteller forbrukerøkonom Elin Reitan i Nordea, ifølge Finansavisen.

Det ble solgt over 158.000 nye biler i Norge i fjor, og over 34.000 av disse ble leaset. Dette er en markant økning på over 30 prosent fra 2016. Trenden later ikke til å stagnere i år om en skal tro bilforhandlerne.

Tore Rylander, fagsjef for bilsalg i Norges Bilbransjeforbund, ser videre vekst.

- Vi tror en av grunnene til den store økningen bunner ut i at kundene er mer usikre enn noen gang på hva som er riktig drivlinje. Skal en velge elbil, hybrid, plugg-inn-hybrid, diesel eller bensin? Tilsvarende er usikkerheten knyttet til hva bilen er verdt fram i tid. Med leasing slipper forbrukeren å bekymre seg for verditapet, da forhandler sitter med risikoen. Mange nybilkjøpere trenger en grad av finansiering av nybilkjøpet, og da kan leasing gi en trygghet ved at man «betaler seg ut av usikkerheten» som er knyttet til kjøp av de ikke-elektriske drivlinjene, forklarer Rylander til avisen.

Ikke er spesielt populært

Trenden er derimot ikke like klar over alle biltyper.

Tall fra Volkswagen Møller Bilfinans viser at 43 prosent av Golf kjøpt nye i 2017 ble finansiert gjennom dem, hvorav 29,8 prosent ble leaset. Resten ble finansiert gjennom billån.

Tesla Norge ville ikke gi spesifikke tall på leasing til Finansavisen, men forteller at andelen er lav.

- Vi er opptatt av å ha gunstige finansieringsmetoder og samarbeidspartnere som kan tilby dette, sier Even Roland, ansvarlig for kommunikasjon og myndighetskontakt i Tesla Norge, ifølge avisen.

Han forteller at leasing ikke er spesielt populært blant kundene som kjøper elbilen ny.

Andelen for leasing mot andre finansieringsmetoder skal heller ikke ha endret seg nevneverdig siden salgsstart. Tallene er likevel ikke små. I februar skrev Finansavisen at DNBs satsing på landets små og mindre næringslivskunder i fjor førte til at banken finansierte leasing av Teslaer for hele fire milliarder kroner. Så om de færreste privatkunder ikke går for leasing gjør bedriftene det i større grad. Selv Jens Stoltenberg hadde en Model S som firmabil da han var partileder for Arbeiderpartiet.

Roland kunne ikke svare på hvor stor andel av bilene som blir finansiert gjennom billån.

Finansavisen vet derimot at Tesla Norge tidligere har kjørt kampanjer med en svært lav lånerente på 0,25 prosent. Tilbyder av lånet var DNB. Kampanjen skal etter sigende ha vært suksessfull for den norske fløyen av elbilprodusenten. Såkalt grønne billån tilbys nå av en rekke banker for å lokke til seg kjøpere av elbiler.

Finansavisen har fått innsyn i kjøretøyregisteret. Ved beregning av prosentandelen biler fra Tesla som står registrert hos de største leasingforetakene, bankene og Tesla selv, bekreftes det at antallet er lavt. Kun omtrent fem prosent av de snart 26.000 bilene er da antatt å være leaset.

- Billån kan jeg med sikkerhet si er veldig populært og det er antakeligvis ikke store avvik fra andre bilmerker. Det som derimot skiller Tesla fra mange andre i bransjen, er at de ofte er flinke til å komme på banen med meget gunstige priser på billån. De har kjørt noen kampanjer der enkelte som satt på gjerdet og vippet, med stor sannsynlighet da så sitt snitt til å endelig få drømmen oppfylt, sier Satheesh Varadharajan, president og styreleder i Tesla Owners Club Norway, ifølge avisen.