Motor

Prøvekjørt

Peugoet 508 – uviktig og superviktig

Spennende nyheter er på gang.

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
1. juli 2018 - 11.15

Av og til kjører vi biler som nærmest er og kommer til å bli parenteser i Norge, men som likevel er viktige, supeviktige.

Peugeot 508 er en slik bil. Vi tok turen til Frankrike og Monaco for kjøre den helt nye utgaven, en bil med mange positive egenskaper.

Grunnen til at den ikke kommer til å selge noe særlig er at det er en sedan, en type bil som er for spesielt interesserte her hjemme. Men den er superviktig likevel, for det kommer også en stasjonsvogn, og MYE viktigere; den kommer som ladbar hybrid.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Men først sedanen; «Radikal» er et ord som går igjen når Peugeot selv beskriver bilen. Ja, den er ikke så kjedelig som en sedan i D-klassen kan være. Den er et friskt pust, med flott design med kule detaljer, som lyktene foran og bak.

Etter å ha kranglet oss ned i fører- og passasjersetet, du må gjerne skru ned høyden noen hakk for å finne en ok sittestilling, oppdager vi til vår store glede at i-Cockpiten er på plass, dashbordet vi kalte genialt den første gangen vi opplevde det i SUV-aktige 3008 og 5008.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Dashbordet ser tøft ut, med originale løsninger og flotte materialvalg. Vi elsker det lille rattet. Og vi har stor sans for det elektroniske instrumentpanelet hvor du får den viktigste informasjonen rett i fleisen, og rattet. Fly må ha vært inspirasjonen. Det fungerer veldig bra. Vi undres over at ingen andre bilprodusenter har gjort noe tilsvarende, selv om vi har sett elementer av tankegangen tidligere.

Selve instrumentpanelet kan skreddersys med den informasjonen du ønsker.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Setene i vår «GT Line» er i lekkert skinn. Ikke bare ser de flotte ut, de er også svært behagelige å sitte i.  Massasje kan du også få, mest en gimmick, men noen elsker muligheten.

Men 508 har ikke bare designet med seg, heldigvis kjører den godt også, selv om vi ikke satte den på de aller tøffeste prøvene. Den er utrolig lettkjørt, både i byen og på landeveien. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Vi kjørte bare 508 med automatkasse denne gangen. Det dreier seg om en åtte trinns kasse, som ikke er blant verdens kjappeste, men som absolutt gjør en hederlig figur.

Ved girspaken (som for øvrig ser utrolig kul ut) finner vi knappen for oppsettet på bilen. Vi kjørte mest i normal-modus, men du har også egne valg for komfort og sport. Forskjellen er imidlertid ikke all verden.

Inntil 508 leveres som ladbar hybrid vil nok de fleste kundene kjøpe bilen med bensinmotor.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kommunikasjonssjef Stian Gihle hos den norske importøren tror 180 hk bensin blir bestselgeren. Han sier at kundene etter at effektavgiften ble fjernet gjerne velger de motorsterke alternativene, samt de høyeste utstyrsnivåene.

Vi likte bensinmaskinen, som virker å stå bra til bilen. Det er nok futt i bilen i det daglige.  Det finnes mange motoralternativer, men det er foreløpig ikke klart hvilke som tas inn til Norge. For de som kjører langt er naturligvis diesel et alternativ. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Dieselmaskinen på 180 hk har et maksimalt dreiemoment på 400 Nm. Uheldigvis kjørte vi denne bilen bare under kraftig regnvær på svingete fjellveier, så vi kan ikke være for bastante i vår vurdering av denne.

Men det er verken bensin eller diesel som blir greia, for neste år, etter sommeren en gang, kommer den ladbare varianten, både som sedan og stasjonsvogn. Utgangspunktet er en 180 hk bensinmotor pluss en elektromotor på 110 hk, som gir en samlet effekt på 225 hk. Denne får forhjulstrekk.

De ladbare bilene får åtte trinns automatkasse. Den gode nyheten er også at bagasjeplassen i liten grad blir skadelidende på grunn av batteriene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

-  Vi regner med at denne bilen blir minst like populær som de andre ladbare hybridene på markedet, sier Gihle.

Han opplyser at typegodkjenningen ikke er klar, men at Peugeot jobber mot en elektrisk rekkevidde på 50 km og et CO2-utslipp på under 50 gram per kilometer, målt etter den nye målesyklusen WLTP.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

En av de mest interessante «nyhetene» dukket opp under en av middagene, med prosjekt manager Bernard Hesse ved bordet. Ifølge Hesse jobbes det nemlig med en kraftigere plug-in, med 4x4. I så fall kan vi spekulere i at 508 etter hvert får samme hybride drivlinje som DS7 og Peugeot 3008, som i 2019 leveres med en 4x4 kraftpakke på hele 300 hk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Hva skal bilene koste? Det er stor usikkerhet knyttet til avgiftene på de nye 508-bilene, uansett drivlinje. Bakgrunnen er overgangen til en ny målesyklus for utslipp, fra den relativt urealistiske NEDC-syklusen til troverdige WLTP, som i snitt gir over 20 prosent høyere utslippstall, selv om de reelle utslippene er som før. Utslagene kommer til å bli dramatiske. En normal familiebil kan over natten bli 80.000 kroner dyrere, hvis myndighetene ikke følger Danmarks eksempel og legger inn en omregningsfaktor i avgiftssystemet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Om det ikke har vært lett å være bilkjøper tidligere, blir det ikke lettere nå. Avgiftene for 2019 er ikke klare før statsbudsjettet for 2019 er i boks. Det kan fort være desember før dette vedtas.

Med andre ord, om 508 blir et godt eller dårlig kjøp er umulig å si, for brorparten av bilene kommer ikke før neste år. De første kundebilene vil være på plass i november, som sedan.

Uansett, vi synes Peugeot 508 har blitt en flott bil, med mange stilige detaljer og den geniale i-Cockpiten.   Det er bare å glede seg til neste år, når de hybride drivlinjene er på plass. 

Hegnar.no deltok på arrangementet som Peugeots gjest.

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no