Motor

Slik ser Audis nye elbil ut fra innsiden

Se bilder av interiøret i Audi e-tron.

Foto: Audi

Foto: Audi

Artikkel av: Rune Tryti
4. juli 2018 - 09.56

 

Audi e-tron Quattro blir Audis første elbil, og synes å være godt egnet for norske forhold med firehjulstrekk, høy bakkeklaring, tilhengerfeste og god plass. Omtrent 4000 nordmenn har allerede satt seg på liste for å kunne kjøpe bilen.

Nå har Audi gitt oss en smakebit på hvordan elbilen vil se ut innenfra.

I tillegg til god plass og raffinert design, kommer Audis første helelektriske bil med et interiør av aller høyeste klasse, skriver Audi i en pressemelding.

Det nærmer seg lansering av Audi e-tron og når vi nå kan åpne prototypen og vise interiøret ser vi at den plasserer seg rett i premiumsegmentet. Audi e-tron er i rute og vi forbereder oss på å levere ut de første kundebilene rett over nyttår. Vi får store volumer til det norske markedet, og er klare for å ivareta enda flere enn de som til nå har reservert en plass for Audi e-tron, sier Elin Sinervo, direktør i Audi Norge. 

To store berøringsskjermer og virtuelle sidespeil med skjermer i dørene er blant de innvendige høydepunktene i Audis kommende elbil. Velger du å legge til Bang & Olufsens 3D Premium Sound System, får du også en lydopplevelse av de rent sjeldne når du setter deg inn i Audi e-tron. 

Foto: Audi

Virtuelle speil

Et stort, buet dashbord utgjør hovedscenen i interiøret. Den omslutter det store instrumentpanelet med skarpe horisontale linjer fra dørkarm til dørkarm. Buen harmonerer sømløst med kanten som rammer inn Virtual Cockpit, som du får som standard på Audi e-tron, samt skjermene til de virtuelle speilene som kommer som tilvalg. Det er første gang virtuelle speil blir tilgjengelig på en produksjonsbil med stort volum – noe som viser hvordan Audi tar digitaliseringen av biler til et nytt nivå.

Ikke bare gir de virtuelle speilene deg en helt ny teknologiopplevelse, men også mange praktiske fordeler med tanke på både sikkerhet og komfort. Det slanke, vingeliknende designet rommer et lite kamera som i sanntid viser det sylskarpe bildet på den syv tommer store høykontrasts OLED-skjermen. Det skaper en harmonisk overgang mellom dashbord og dør. Bildet kan justeres fra side til side for å gi deg synsvidden som kreves, i tillegg til at man kan zoome inn og ut i bildet for å få bedre oversikt over detaljene som befinner seg bak bilen. I MMI-systemet kan du velge mellom tre ulike visningsmodus for motorveikjøring, svinger og parkering.

Romslig

Med en akselavstand på hele 2,928 millimeter har den elektriske SUVen god plass til fem passasjerer og deres bagasje. Spesielt imponerende er benplassen i baksetet. Her er også den midtstilte tunellen du finner på konvensjonelle modeller fjernet, noe som gir ytterligere benplass, og samtidig understreker at dette er en fullverdig SUV i premiumsegmentet, skriver Audi.

Et annet tydelig interiørelement er den sideløse midtkonsollen. Her er girspaken integrert i håndstøtten, noe som skal skape følelse av at den flyter over midtkonsollen.

Foto: Audi