Motor

Prøvekjørt

Lexus RX450h L er komfortmesteren!

«Komfort» og «plass» er greia dersom du velger Lexus' nye storbil

Artikkel av: Øystein Byberg
13. august 2018 - 11.20

Det er SUV-ene som drar Lexus-salget i Norge. Nå har det kommet et nytt alternativ på veien for deg som har behov for mye plass. Lexus RX450h L er en forstørret utgave av den vanlige RX-modellen. Bilen er forlenget med 11 cm, noe som betyr at den måler fem blank. Samtidig har bakruten fått en brattere vinkel. Dermed er det endelig plass til to ekstra seter i SUV-en. Det er første gang Lexus leverer biler med så mange seter i Vest-Europa. 

Vi kjørte RX450h L over 100 mil på langtur og fikk dermed oppleve bilens store styrker, samt noen svakheter.

Du merker det allerede i det du setter deg inn i bilen. Komforten. I en Lexus har man det bra, svært bra. Det er bare å glede seg til mil eller mil. Setene er noen av de beste vi har opplevd. Innstillingsmulighetene i vår «Luxury»-utgave er mange. Her er det bare å fikle med en elektriske innstillingen til man finner den optimale stillingen.

RX er satt opp mykt og komfortabelt. Du glir over ujevnhetene. På motorveien er bilen en fryd å kjøre. Du flyter avgårde i en svært støysvak kupé. Herlig.

Det er i første motbakke, gjerne i et forbikjøringsfelt, man får den første negative opplevelsen. Toyota-konsernet snakker gjerne om CVT-kassens fortreffelighet, men den trinnløse automatkassen blir for masete for vår smak. Man lærer seg å leve med den, men savner en tradisjonell automatkasse eller en dobbeltclutch-kasse som konkurrentene leveres med.

Designmessig er Lexus i den friske delen av skalaen. Det er ikke mye traust og kjedelig ved Lexus-bilenes fremtoning. Lexus har de siste årene vært flinke til å skape sin egen identitet. Det virker som om linjalen har vært designernes beste venn, for det blir en del skarpe linjer, men det fungerer og bidrar til å gi bilene appell langt ut over gamle kundekretser. RX450 h L er intet unntak. Den skiller seg ut i trafikken, mest positivt.

Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

RX450 h L fungerer utmerket som familiebil. Setene på rad to kan justeres i lengderetningen, faktisk hele 16,5 cm, noe som er en nødvendighet for å kunne bruke de to bakerste setene. Som syv-setere flest snakker vi nærmest om nødseter, i alle fall dersom man plasserer voksne der.

Dersom du ikke brukes disse, har du kongeplass i baksetet. Vi satte også pris på at vinkelen på baksetene kan justeres. Et stort midtarmlene rommer både koppholdere, knapper for setevarme og ikke minst to USB-uttak. Smart.

Bagasjerommet er romslig. Selv som syvseter får du faktisk plass til en del der, nærmere bestemt 176 liter. Med to nedfelte nødseter (som felles ned elektrisk via knapper i bagasjerommet) er kapasiteten på inntil 581 liter.

Det som er synd er at Lexus-en ikke kan leveres med hengerfeste. Det er et ufravikelig krav for mange som kjøper SUV i Norge.

Utstyrsnivået er svært høyt. Velger du «Luxury»-utgaven er de meste inkludert, som navigasjon (med en streng kvinnestemme), et glimrende Mark Levinson-anlegg med 15 høyttalere, head up display, ryggekamera, blindsonevarsling, 12 veis elektrisk justering av forsetene, som også har kjøling, 20 tommers alufelger osv. Lexus Safety System+ er standard. Inkludert er både kollisjonsvern med autobrems, skiltgjenkjenning, adaptiv cruisekontroll, filskiftvarsling og filassistanse.

Luxury-utgaven vi kjørte har en startpris på 924.500 kroner, men i og med at svært mye utstyr er standard, er det ikke nødvendig å blakke seg på ekstrautstyr. Pristillegget i forhold til den «korte» bilen er på 54.000 kroner.

Drivlinjen består av en 3,5 liters V6 bensinmotor og elmotorer. Samlet effekt er 313 hk. Kraft har du nok av, men den nevnte girkassen gjør sitt til å fjerne enhver form for sportslighet ved bilen. Dette er uansett en bil for de som ikke nødvendigvis har ambisjoner om å komme først frem til hytta.

Ved småkjøring kan man glede seg over mye rolig, elektrisk fremdrift. Forbausende mye.

Men det var først og fremst langkjøring vi testet ut denne gangen. Vi endte opp med et snittforbruk på 0,8 liter på mila etter lengre strekninger på lande- og motorveier, noe som må sies å være absolutt akseptabelt for en stor, tung SUV.

Med RX450 h har Lexus endelig fått en syv-seter på det norske markedet, selv om plassen for passasjerene på bakerste rad ikke er all verden. Det er «komfort» som er den store styrken til Lexus-en. Man har det rett og slett svært bra i den store SUV-en. Det største minuset er girkassen, som man absolutt kan leve med, men som kan bli et lite irritasjonsmoment for noen.