Motor

Prøvekjørt

Ford Focus har blitt enda bedre

Det er bare ett «problem» med nye Ford Focus.

Artikkel av: Øystein Byberg
13. september 2018 - 12.56

Den har store sko å fylle, nye Ford Focus. Det er solgt 16 millioner av utgående modell. I alt er det solgt 53.000 Focus i Norge. Nå er en helt ny generasjon Focus på plass på norske veier. Etter noen korte prøveturer kan vi konkludere med at bilen er veldig bra den, men det er et «problem» som vil begrense salget betraktelig.

Vi har hatt sansen for Focus’ design. Hos nykommeren ser vi evolusjons-tendenser snarere enn revolusjon. Det er ikke som da Sierra erstattet Taunus og Scorpio erstattet Granada. Alt i alt synes vi nykommeren er flott å se på, i alle fall som fem-dørsvariant.  Stasjonsvognen har vi ikke sett «live» ennå, da denne først kommer til Norge i slutten av oktober.

Ford sier selv at alle endringene på bilen gjøres for å forbedre den. Målet er å løfte modellens posisjon i markedet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Også dashbordet har fått en solid oppstramming, modernisering og forenkling. Mange knapper er kastet ut til fordel for betjening på den frittstående multimedie-skjermen. Linjene er renere enn før.

Plassforholdene i kupeen har blitt merkbart lengre takket være at akselavstanden har økt med 53 mm. 70 mm ekstra benplass i baksetet høres kanskje ikke så mye ut, men det gjør underverker for sitteopplevelsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Også bagasjerommet har vokst, men ikke med mer enn 12 liter til 375 liter. Velger du stasjonsvogn-utgaven får du et lite romskip, med 608 liters bagasjerom, hele 118 liter mer enn forgjengeren og betydelig større enn det «storebror» Mondeo (525 liter) kan skilte med.

Focus-kundene har gjerne valgt bensinmotorer. Vi har kjørt 125 hk-EcoBoost-varianten på 1,0 liter med manuell girkasse, samt dieselutgaven 1,5 liter TDCi EcoBlue 120 hk med automat. Begge motorene og girkassene overbeviser.  Automatkassen har åtte trinn og er helt ny. Den jobber upåklagelig. Ford hevder at reelt forbruk ligger 12-20 prosent lavere enn i forgjengeren.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Sikkerhetsnivået er høyt. Ford har introdusert det de kaller Co-Pilot360, som inkluderer adaptiv cruisekontroll med køassistent, antikollisjonssystem, selvkjørende parkeringsassistent, trafikkskiltgjenkjenning osv.

Bilen har også adaptiv lysteknologi, hvor kameraer ser veien. Det betyr for eksempel at rundkjøringen lyses opp i det kameraene oppdager den. Lyssøylen blir justert etter hastighet, vær og kjøreforhold. Den justeres også etter veimarkering og svinger etter veien før rattet og bilen endrer retning.

 Har bilen vært involvert i en kollisjon vil den automatisk bremse ned for å unngå flere farlige situasjoner.  Blant standardutstyret finner vil også en unnamanøvringsassistent som hjelper til med styringen rundt en hindring.

Det er gledelig å se at sikkerhetsutstyr som tidligere bare var tilgjengelig på dyre biler nå også er på plass i denne klassen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ford Focus er fortsatt god å kjøre.  Balansegangen mellom sportslighet og komfort er fin, men Focus fikser begge deler.  Vi merket oss også et lavt støynivå i begge biler.

Men tilbake til «problemet». Vi tenker naturligvis på drivlinjer og mangel på elektrifisering. Bilen er bygget på en helt ny plattform som er klargjort for dette, men det sitter nok langt inne å levere en elektrisk Focus. Den forrige el-Focus-en ble et tapsprosjekt for Ford. Det er liten grunn til å tro at de ønsker å brenne penger på en ny elbil nå. En annen elektrisk Ford kommer i 2020, så får vi se hva som skjer litt utover 20-tallet når Ford og en rekke andre bilprodusenter har bebudet storstilt satsning på elektriske drivlinjer.

I Norge er naturligvis mangelen på en elbil og/eller en ladbar hybrid en stor konkurranseulempe.

Men Ford Focus er likevel en så bra bil at den er verdt pengene. De store styrkene er det omfattende sikkerhetsutstyret, et vellykket design, utmerkede bensin- og dieselmotorer og gode kjøreegenskaper. At bilen har blitt romsligere er også naturligvis et pluss.

Foto: Jan-Ove Erstad / Bilfoto AS