An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Motor

Prøvekjørt

Se, en lekker bil som ikke koster skjorta!

Prisen er noe av det mest interessante med denne lekkerbiskenen. 

Foto: Finansavisen

Foto: Finansavisen

Artikkel av: Øystein Byberg
17. oktober 2018 - 11.53
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.

Alle må ikke kjøre SUV eller elbil! Heldigvis dukker det opp friske pust i trafikken av og til, ikke minst bilen vi har lagt beslag på denne gangen; Volkswagen Arteon Exclusive R.

Det dreier seg med andre ord om en av VWs lekreste biler, den coupé-aktige bilen med fire dører og en stor bakluke, bygget på samme lest som konsernfetter Audi A5 Sportback. Linjeføringen kan få hvem som helst til å snu seg etter bilen. Vi synes designerne har truffet planken med denne bilen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Finansavisen

Og den ser dyrere ut enn den er, i det minste kampanjemodellen vi kjørte som var lastet med utstyr inkludert i prisen.  Utgangspunktet er en liten 1,5 liters bensinmotor på 150 hk, kombinert med en flott syv trinns DSG dobbeltclutch-kasse.

For halv million kroner, ex 100 kroner i vekslepenger, får du en komplett bil med stor 9,2 tommers navi-skjerm, ryggekamera, fjernbetjent parkeringsvarmer, 20 tommers felger og ikke minst DCC adaptivt understell.

Det vi savnet på Arteon var elektrisk betjening av bakluken. Den store luken er nemlig tung, slik at det for mange hadde vært en fordel med en viss assistanse.

På førerplass er alt slik du forventer det i en Volkswagen. Om du kjører Passat, Golf eller Polo er det meste tilnærmet likt. Det er så logisk, korrekt og striglet at det grenser til kjedelig. Overrask oss!

VWs digitale og vellykkede digitale instrumentpanel er på plass.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Finansavisen

Kupeen virker romslig, selv om takhøyden i baksetet naturlig nok begrenses noe av kupéformen. Arteon har lengre akselavstand enn broren Passat, noe som også borger for anstendig benplass.

Bagasjerommet er på hele 563 liter, noe som burde tilsi at mange klarer seg uten stasjonsvogndesign.

At bilen «bare» er utstyrt med en 1,5 liters motor betyr ikke at bilen er kjedelig og dvask. 0-100 km/t på 8,9 sekunder holder for de fleste, og ønsker du å strekke ut på Autobahn kan du oppnå en toppfart på 220 km/t.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Finansavisen

Like seig som en dieselbil er den naturligvis ikke. Maksimalt dreiemoment er på relativt moderate 250 Nm. Til gjengjeld er forbruket hyggelig. Snittforbruket oppgis til 0,58 liter på mila.

Ønsker du en sprekere bil finnes det naturligvis andre motoralternativer. Arteon leveres med bensinmotorer på 150, 190 og 280 hk. Sverger du til diesel er det også 150 og 190 hk som gjelder, sammen med en heftigere 240 hk-variant.

Hovedpoenget med Arteon, slik vi ser det, er å skille seg litt ut fra røkla. Eleganse er stikkordet.

Når man nå kan få en velutstyrt bil til en halv million kroner burde den kunne appellere til flere enn de som normalt kjøper en slik bil.

Arteon Exclusive R er det friske pustet som ikke ruinerer deg.

Foto: Hegnar.no

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.